قرب به جناب احديّت . و نزد علما مسلَّم است كه ذى وسيله ، اشرف از وسيله است به سوى مقصود و به عبارتى ديگر كار ، بهتر از آلت كار است ، يا بگوييم كه علت غايى كه مقصود از آن كار است ، اشرف از آن كار است . بعد از آن مىگويد : اينكه شنيدهاى كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم منع خواندن شعر كرده ، آن شعرهاى واهى بى اصل است كه اثرش نقيض مذكورات باشد ؛ مثل شعرى كه بنده را از خدا دور كند ، يا مشتمل بر تعسّفات شاعرانه و تكلَّفات منشيانه يا هجو مؤمنى باشد نه هجو كفار ؛ چنان كه مشهور است كه حسّان بن ثابت هجو كفار مىكرد و آن حضرت فرمودند : قل و روح القدس معك ، يعنى : « بگو كه روح القدس معاون و مدد كار توست » . ديگر فرموده : « بگواى حسّان كه بيت شعر تو در هجو كفار بر ايشان ، كارگرتر از طعن سنان است » . [1] آرى ، چنين است كه آن سرور فرموده ؛ و آنچه از حضرت امير المؤمنين صلوات الله عليه منقول است كه : < شعر > جراحات السنان لها التيام و لا يلتام ما جرح اللسان < / شعر > جراحات سنان التيام پذير هست و زخم لسان التيام پذير نيست . بيت < شعر > آنچه زخم زبان كند با مرد زخم شمشيرِ جان ستان نكند < / شعر > با كلام آن سرور انطباق دارد . اگر كسى گويد : در قرآن واقع شده : * ( « وَالشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ . أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وادٍ يَهِيمُونَ » ) * [2] و در سورهء يس واقع است كه : * ( « وَما عَلَّمْناه الشِّعْرَ ) *
[1] « قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم لحسّان بن ثابت : لن يزال معك روح القدس ما ذببت عنا » ، بحار الأنوار ، ج 46 ، ص 341 ، ح 32 و ج 47 ، ص 324 ، ح 19 . [2] شعراء ( 26 ) : 225224 .