responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : غنا ، موسيقى ( عربي - فارسي ) نویسنده : مركز تحقيق مدرسة ولي العصر ( عج )    جلد : 1  صفحه : 432


اصحاب اماميه سليقهء ايشان با شافعى موافقت كند استبعادى ندارد با آنكه از عهده بر آمدن در نكردنِ جميعِ افراد آن فعل است نه حكم بر حرمتِ همهء افراد آن ، چه اين حكم خلاف احتياط است چه يحتمل كه تحريم ما أحلَّ الله شود . قال الله تعالى : * ( « وَلا تَقُولُوا لِما تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هذا حَلالٌ وَهذا حَرامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى الله الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى الله الْكَذِبَ لا يُفْلِحُونَ » ) * . [1] اگر گويى كه : خلافش كه عبارت از حرمت جميع افراد غنا باشد ، ثابت شده به احاديث صحيح .
جواب آنكه : به قرينهء معارضهء احاديثِ صحيحهء ديگر ، احاديث فصل اول مخصّص است چنان كه گذشت . و الأحاديث يفسّر بعضها بعضاً ، و جمع بِه از طرح است .
اگر كسى گويد : امر به اجتناب طبيعت غنا واقع شده و اجتناب از طبيعت متحقّق نمىشود مگر به اجتناب جميع افراد كه طبيعت محيط به آن است . چه اگر اجتناب از يك فرد نشود ، اجتناب از طبيعت نشده ، چه طبيعت در ضمن يك فرد متحقّق است .
جواب اولًا آنكه : مُكلَّف بِه بايد معلوم و مقدور مكلَّف باشد و طبيعت كليه معقوله منتزعه از افراد [ را ] عوام الناس نمىفهمند .
و ثانياً آنكه : طبيعت ، امرى است كلى معقول غير موجود در خارج ، بنا بر مذهب متكلَّمين [2] و بنا بر مذهب حكيم كه كلَّى طبيعى ، در خارج موجود



[1] نحل ( 16 ) : 116 .
[2] الف و ب : متكلَّمين مىگويند : بلكه افراد كلَّى طبيعى موجود است نه طبيعت كليه ، و إلَّا لازم مىآيد كه شيء واحد در امكنهء متعدّده باشد و موصوف به نقايض باشد چنان كه متكلَّمين استدلال بر نفىِ وجود كلَّى طبيعى در خارج كرده‌اند و حكما جواب گفته‌اند كه واحد شخصى موصوف به نقايض نمىتواند بود ، نه واحد نوعى و جنسى . و حكما مىگويند كه كلَّىِ طبيعى در خارج موجود است چه جزء موجود خارجى است كه فرد باشد و جزء موجود خارجى ، موجود خارجى است ( منه طوّل الله عمره ) .

432

نام کتاب : غنا ، موسيقى ( عربي - فارسي ) نویسنده : مركز تحقيق مدرسة ولي العصر ( عج )    جلد : 1  صفحه : 432
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست