مشغول سازد و به غفلت و قسوت اندازد حرام و منهى عنه است . پس صوتى كه مشتمل بر اين دو قسمِ لهو و نامشروع ، مذكور نباشد و بهشت را به خاطر رساند و به ذكر خدا و حقايق و معارف مشغول سازد به يقين حرام نخواهد بودن ، چنان كه [ حديث ] خريدن كنيزك مغنّيه كه خواندنش بهشت را به خاطر آورد و متضمِّن معصيتى نباشد و حديث قرب الإسناد دال بر اين است . بيست و سوم : روايت كرده عبد الله بن حسن دينورى از ابى الحسن عليه السلام قال : قلت : جعلت فداك أشتَرى المُغَنِّية و الجارية تُحْسِن أنْ تُغنّى ، اريد بها الرِّزقَ لا سوى ذلك ، قال : اشْتَر وَبِعْ » . گويد از آن حضرت سؤال كردم و گفتم كه من فداى تو شوم من كنيز مغنّيه يا دختر مغنّيه كه غنا را خوب مىداند مىخرم و به واسطهء اين مىخرم كه وسيلهء رزق من باشد ، از اجرت او يا قيمت او و ديگر مطلبى از خريدن مغنّيه ندارم ، كه منكوحهء من باشد يا خدمت ديگرى را براى من بكند . حضرت فرمودند : بخر و به فروش . و اين دالّ بر جواز غناست كه اگر چنين نمىبود ، خريد و فروخت و اجرت او حرام بودى . [1] اگر كسى گويد : خريد و فروخت كنيزك كه نفعى در قيمت آن به هم رسد و سبب معاش آن شخص شود ، دلالت ندارد بر آن كه خواندش جايز باشد .
[1] الف : و ظاهر است كه امام امر به حرام نمىكند البته آن مرد را چنان يافته بودند كه راضى نيست به آنكه آواز كنيزك را مردان بشنوند يا مردى پيش او برود ؛ بلكه در وقتِ زنْ به خانهء شوهر بردن و مانند آن كه متضمّن نامشروعى نباشد غنا مىكند از براى نشاط و شادى به سنّت رسول صلى الله عليه و آله و سلم ، و در اين حالت شكى نيست كه مشروع است و خريد و فروخت آن به دستور و قيمتش و اجرت غنايش حلال است .