و وصف و غيرها [1] و به دليل اقتضا و به ضمّ آيتين ، چنان كه اقلّ مدت حمل ، شش ماه است به آيهء رضاع و آيهء حمل و فصال . [2] و اين حديث در تفسير اين آيهء كريمه دلالت دارد بر آن كه قرآن به صوت حسن خواندن مستحب است ، زيرا كه امر به آن واقع شده ، پس تا [ به ] يقين در عرف ، صوتى را غنا نخوانند ، حكم به حرمتش نمىتوان كرد . و اين نزد كسى است كه غنا را مطلقاً حرام داند ، امّا نزد كسى كه غنا را در قرآن جايز داند ، مثل طَبْرِسى ، حَرَجى در خواندن قرآن به غنا نمىداند . شانزدهم : و از حضرت امام رضا عليه التحية و الثناء منقول است كه فرمودند : حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند : « حَسِّنُوا القرآن بِأصواتِكُمْ فَان الصَّوتَ الحَسَن يَزيدُ القُرآنَ حُسْناً » [3] يعنى نيكو گردانيد قرآن را به حُسْن صوت خود و خوش بخوانيد قرآن را ، به درستى كه صوت حَسَن ، حُسْن قرآن را زياده مىگرداند . و از طريق عامّه نيز واقع شده كه : « زَيِّنُوا القُرآنَ بأصواتِكُم » [4] رد اين كردهاند كه مراد ، قلب است يا روايت چنين است : « زَيِّنُوا أصْواتِكُمْ بِالقُرآن » . [5] و اين رد را مردود ساختهاند به آنكه اين موافق حديث حَسِّنوا القرآن است ؛ بدون قلب . و اگر قلب كنى ، مخالف اين حديث و حديث « زينة القرآن الصوت
[1] الف و ب : و بدان كه مفهوم لقب را اعتبار نكردهاند ؛ و الَّا لازم مىآيد كه محمد رسول الله كفر باشد چه مفهوم لقبش اين است كه موسى و عيسى و ساير رُسل ، رسول نيستند ( منه مدّ ظلَّه السامى ) . [2] آيهء رضاع در سورهء لقمان ( 31 ) : 14 : * ( « حَمَلَتْه أُمُّه وَهْناً عَلى وَهْنٍ وَفِصالُه فِي عامَيْنِ » و آيه حمل در سورهء احقاف ( 46 ) : 15 : * ( « وَحَمْلُه وَفِصالُه ثَلاثُونَ شَهْراً » است . [3] بحار الأنوار ، ج 79 ، ص 255 ، ح 6 ؛ تفسير نور الثقلين ، ج 4 ، ص 350 ، ح 23 . [4] الرد على من يحب السماع ، ص 63 . [5] الرد على من يحب السماع ، ص 63 .