responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : غنا ، موسيقى ( عربي - فارسي ) نویسنده : مركز تحقيق مدرسة ولي العصر ( عج )    جلد : 1  صفحه : 381


اگر چه در كافى مرسل است و سهل بن زياد در طريق ؛ اما « ابن ادريس » در سرائر به سند صحيح نقل كرده .
چهاردهم :
در همين كتاب مذكور است از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم كه مىفرمود : « لَمْ يُعْطَ امَّتي أقَلّ مِنْ ثَلاثٍ : الجَمالِ وَالصَوتِ الحَسَنِ وَالحِفظِ » . [1] يعنى داده نشده است به امّت من كمتر از سه چيز : روى خوب يا حسن معنوى و آواز خوش و حفظ . و شك نيست كه آواز خوش كه داده ، براى خواندن خوش داده .
اگر كسى گويد : بسيارى از امّت هست كه اين سه چيز در ايشان نمىبينيم پس اين دليل است بر آنكه اين ، حديث نباشد ! جواب آنكه : مراد ، امّت خالص است ، چنانچه در حديث وارد شده كه از شيعهء ما يك شخص به دوزخ نمىرود و بسيارى از شيعه قتل ناحق از ايشان سر مىزند و به مضمون * ( « وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُه جَهَنَّمُ خالِداً فِيها » ) * [2] بايد به دوزخ بروند . علما جواب فرموده‌اند كه مراد ، شيعهء خاص است كه به دوزخ نمىرود و عام [ را ] مخصّص بسيار است ، حتى آنكه بعضى را اعتقاد آن است كه « ما من عام إلَّا و قد خُصَّ » .
و مىتواند كه مراد اين باشد كه در امت من اين سه چيز كه : حسن معنوى باطنى ، و آواز خوش ، و حفظ حق كه اعتقاد دين حق باشد يا حفظ عهد روز « ألَسْت » هر سه يافت مىشود چه ، « امت » اسم جنس مضاف است ، به خلاف امم سابقه كه در ميان ايشان هر سه نيست . چه ، حسن باطنى كه اعتقاد درست است ، ندارند و حفظ ملت حق ندارند و حضرت فرموده : « لم



[1] كافى ، ج 2 ، ص 450 ، ح 7 .
[2] نساء ( 4 ) : 93 .

381

نام کتاب : غنا ، موسيقى ( عربي - فارسي ) نویسنده : مركز تحقيق مدرسة ولي العصر ( عج )    جلد : 1  صفحه : 381
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست