مىشود ، نه آنچه به خدا نزديك كند و از راه ضلالت دور اندازد . دليل سوم : * ( « وَالَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً » ) * . [1] امّا شيخ ابو على طبرسى در مجمع البيان گفته در اين لغو ، غنا داخل است . و نسبت اين تفسير نيز به « مجاهد » كه از مفسرين است داده . و اين تفسير [ را ] نيز از امام محمد باقر و امام جعفر صادق عليهما السلام نقل كرده . [2] دليل چهارم : و نيز در كتاب مستطاب كافى به سند صحيح از ابى الصباح الكنانى از امام جعفر صادق عليه السلام نقل نموده كه آن حضرت فرمودند كه مراد از زور ، در قول حق سبحانه و تعالى كه فرموده : * ( « وَالَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ » ) * غناست . [3] دليل پنجم : صدوق در من لا يحضره الفقيه مرسلًا روايت كرده از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام كه از آن حضرت سؤال كرده شد از تفسير آيهء * ( « وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ » ) * [4] ، حضرت فرمودند : « رجس اوثان ، شطرنج است و قول زور ، غناست » و اين حديث در كتاب ديگر نيز به سند ديگر مذكور است [5] و ديگر در باب احاديث ، روايتى كه دلالت بر اين تفسير كند ، عن قريب خواهد آمد . [6]
[1] فرقان ( 25 ) : 72 . [2] مجمع البيان ، ج 7 ، ص 181 . [3] كافى ، ج 6 ، ص 431 ، ح 6 . [4] حج ( 22 ) : 11 . [5] معانى الأخبار ، ص 345 . [6] ب : قول زور چنانچه از بعض تفاسير معلوم مىشود آن است كه چون حضرت رسول و اصحاب ، خصوص حضرت امير المؤمنين على بن ابى طالب و برادر او جعفر بن ابى طالب و باقى اصحاب به صوت حسن قرآن مىخواندند و مردم دور ايشان حلقه مىزدند و صناديد قريش را از اين رشك بود و خوف اين داشتند كه مردم به حضرت بگروند و كيش بت پرستى ضعيف شود ايشان نيز به آواز خوش و غنا ، سخنان باطلِ عام فريب مىخواندند كه مردم را از شنيدن قرآن و توجه به آن حضرت باز دارند . اين است كه آيه نازل شد كه از « قول زور » كه غناى در مدح بت و بت پرستان است اجتناب نمايند نه آنچه كه شما را به خدا نزديك كند . و قول زور ، لهو و باطل است هم به عربى و هم به فارسى ( منه دام فضله ) .