مىگوييم تا باقى احاديثى كه در آن لفظ حزن باشد يا در آن حُسن صوت مذكور باشد جوابش معلوم شود . و قبل از شروع در مقصود ناچار است از ذكر پنج مطلب : مطلب اوّل بدانكه حديث به اعتبار سند دو قسم است : يا صحيح است يا غير صحيح ؛ حديث صحيح آن است كه جميع راويان آن حديث ثقه و عادل و شيعهء امامى مذهب باشند و غيرِ صحيح آن است كه همچنين نباشد و حديث غير صحيح اقسام متكثّره دارد و اين مختصر گنجايش ذكر آن ندارد . و اگر كسى در اين باب بيش از اين خواهد كه بداند ، حوالهء آن به نسخهاى است كه به عربى نوشته مىشود ، إن شاء الله تعالى . مطلب دويم اگر كسى خواهد كه بداند كه حديث صحيح كدام است و غير صحيح كدام ، مىبايد كه رجوع كند به كتابهايى كه جمعى از علماى ما مثل شيخ طوسى و علَّامهء حلَّى و ابن داود و غيرهم رحمة الله عليهم نوشتهاند و در آن كتابها حال راويان حديث را و مذهب ايشان را بيان نمودهاند . مطلب سيوم هرگاه حديث صحيحى بر خلاف قرآن باشد ، طرحش واجب است يعنى عمل نكردن به آن حديث واجب است يا حملش بر وجهى كه مخالفت با آيات قرآن و مذهب اهل البيت عليهم السلام و مذهب علماى اماميه رضوان الله عليهم نداشته باشد ؛ چه جاى آنكه حديثى كه صحيح نباشد مخالف قرآن و مذهب اهل البيت صلوات الله عليهم و مذهب علماى ما عليهم الرحمة باشد . و اينكه