يعنى : مؤمنان جماعتىاند كه جهاد مىكنند در راه خدا و نمىترسند از ملامتِ ملامت كننده . پس هر كس خواهد كه در سلك مؤمنان باشد لازم است كه در امور دينى از گفتن كلمة الحق پروا نكند و حيف باشد اى برادر منصِف كه شخصى از براى هدايتِ تو خود را به ملامت بعضى از مردم مبتلا كند و تو از براى آنكه راه بيابى بى ملامت كشيدنْ سعى در يافتنِ طريقِ حق نكنى . پس بر تو لازم است كه در مطالب اين مختصر نظر كنى ، اگر فهم كنى كه معقول است و صرفهء آخرتِ تو در قبول است ، به آن عمل كنى ، و إلَّا فلا . ديگر بدانكه اگر گاهى در اين رساله بعضى از دلايل اقناعى مذكور شود وجهش آن است كه مىخواستيم كه همه كس از فوايد اين رساله منتفِع شود . و سبب اينكه اين مختصر به فارسى نوشته شد آن بود كه شايد نفعش عام باشد . و معلوم است كه از دلايل و بعضى از مؤيِّدات ، حرمتِ غنا كه مطلوب است ، به طريقِ اوْلى ، ثابت مىشود و حال آنكه دلايلى كه مذكور مىشود از اين جانب ، از روى تبرّع است و الَّا حرمت غنا احتياج به دليل ندارد همچنانكه از قول سابق معلوم گرديد . و مع ذلك مطلب كلَّى منع جواز و استحبابى است كه بعضى ميل به آن دارند . و چون مذكور شد كه آيات قرآنى دلالت مىكند بر حرمت غنا و احاديث كثيره و اقوال فقهاى شيعه رحمهم الله ، پس ذكر آيات مقدّم مىشود بر ذكر احاديث و ذكر احاديث مقدّم مىشود بر نقل اقوالِ فقهاى شيعه رحمهم الله . امّا چون ممكن است كه بعضى معناى غنا را ندانند ، بنا بر اين ، تحقيق معناى غنا را مقدّم مىدارد . و مطلب كلَّى از بيان قول لغويين آن است كه بعضى از طلبه در اين باب عارف شوند به معناى غنا و اگر جمعى از عوام بعضى از مطالب لغت را فهم نكنند در اثناى اين مختصر موافق فهم ايشان گفتگو خواهد شد . إن شاء الله تعالى .