است يا زنا در فلان زمان سنّت است و همچنين جميع محرّمات . پس اگر مردم دانا در ازالهء بدعتها سعى نكنند ممكن است كه دين رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم رفته رفته بر طرف شود . و از اين جهت است كه پيغمير صلى الله عليه و آله و سلم مىفرمايد كه : إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ في امَّتي ، فَلْيُظْهِرِ العالِمُ عِلْمَه ، فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْه لَعْنَةُ الله . [1] يعنى : هرگاه ظاهر شود در ميان امّت من بدعتها ، پس مىبايد كه ظاهر سازد عالم علم خود را . پس اگر عالم علمِ خود را ظاهر نكند و مردم را خبردار نگرداند ، پس بر اوست لعنت خدا . طُرفه اين است كه در اين زمان گاه هست كه بعضى مردمان متوجّه دفعِ بدعتها نمىشوند و مع ذلك اگر ديگرى متوجّه دفع بدعتى شود تشنيع او هم مىكنند ؛ چه اين معنى ظاهر است كه كسى كه تأليفى كند ، جمعى كه در آن تأليفْ سخنانِ بر خلافِ طبعِ ايشان باشد ، ايشان را خوش نمىآيد و در ملامت آن كس سعى مىكنند و مشهور است كه « مَنْ صَنَّفَ اسْتَهْدَفَ » [2] امّا چون حضرت عزّت در وصف مؤمنان در كلام مجيد مىفرمايد كه : * ( « يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ الله وَلا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ » ) * . [3]
[1] الكافي ، ج 1 ، ص 54 ، باب البِدَع و الرأي و المقاييس ، ح 2 ؛ المحاسن ، تصحيح ارموى ، ص 231 ، كتاب مصابيح الظلم ، باب إظهار الحق ، ح 176 و تصحيح رجائى ، ج 1 ، ص 361 ، ح 178 ؛ بحار الأنوار ، ج 2 ، ص 72 ، ح 35 به نقل از محاسن ؛ منية المريد ، ص 187 ؛ عوالي اللآلي ، ج 4 ، ص 70 71 ، الجملة الثانية في الأحاديث المتعلَّقة بالعلم و أهله و حامليه ، ح 39 . [2] يعنى من صنَّف فقد جَعَلَ نفسَه هدفاً . [3] مائده ( 5 ) : 54 .