گذشته است ، آنها علاوهاند بر اين كه اين مطلب ، مخالف اصل ، يا مخالف ظاهر است . و على به معنى باء نيز آمده ( 1 ) ، مثل « حقيق على ان لا اقول » . و لكن اين معنى مناسب نيست ، زيرا كه باء دلالت بر عضويّت مىنمايد و صداق در نكاح و شرط در بيع و مانند آن ، عوض نيستند ( 2 ) . علاوه بر اين كه على حقيقت در استعلاء است . و در عقود لازمه بايد اقتصار كرد ( 3 ) بر الفاظ حقيقيّه . و همانا سرّ عدول شارع ( ع ) از « نكحت » به أنكحت » و حال آن كه آن نيز متعدّى است . اقتصار است ( 4 ) . زيرا كه « نكحت » به يك مفعول متعدّى