responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 218


حيوانى به دست بياورند . در اين هنگام است كه مىتوانند لذايذ و آلام يكديگر را واقعا دريافت كنند و به مقام وحدت اعلاى جانها كه نيروى آن را خداوند سبحان در كارگاه وجود انسانها آفريده است نايل آيند .
بنا بر اين همهء انواع همانندىهاى انسانى - چنان كه ديديم - به دو قسم عمده تقسيم مىشوند : تساوىها و اتحادها .
< فهرس الموضوعات > اتحادها فقط در سه مورد است < / فهرس الموضوعات > اتحادها فقط در سه مورد است :
مورد يكم ، اتحاد به معناى اجزاء يك كل اعتبارى ولى مانند كل متشكل از اجزاء حقيقى مانند جامعهء انسانى كه از يك عده افراد مانند اجزاء حقيقى تشكل يافته است .
مورد دوم ، اتحادى فوق وحدتها و كثرتهاى طبيعى كه اكتسابى و اختيارى نيست .
مورد سوم ، اتحاد ناشى از جاذبهء كرامت اكتسابى كه انسانهاى با ايمان را به مقام اشعهء خورشيد عظمت الهى بالا مىبرد و آنان را در آن مقام شامخ به وحدتى عالى نايل مىسازد .
< فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام ماده بيست و هشتم < / فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام ماده بيست و هشتم الف - همهء مردم در مقابل شرع و قانون مساوى بوده و در اين تساوى همهء افراد ، گروه‌ها و سازمانها مشترك هستند .
ب - حق رجوع به دادرسى براى همه تضمين شده است .
ج - هر كسى كه در جامعهء اسلامى زندگى كند و در صدد ايجاد اخلال در جامعهء اسلامى نباشد و هر كسى كه در جامعهء غير اسلامى زندگى كند و در آن جامعه فسادى به راه نيندازد بدون تفاوت از حيث رنگ و زبان و جنس و مذهب ( مشروط به اين كه مستند به تخيلات و اعتقادات بىاساس نباشد ) و هم چنين از حيث مليّت و وضع اجتماعى و غيره ، از حقوق و آزادىهايى كه در اعلاميهء حقوق بشر از ديدگاه اسلام آمده است ، مىتواند برخوردار باشد .
< فهرس الموضوعات > مادهء بيست و نهم < / فهرس الموضوعات > مادهء بيست و نهم همهء مردم در تشكيل جمعيتها براى امور خيريه و مصالح اجتماعى و كمك به

218

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 218
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست