responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 199


< فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام ماده هيجدهم < / فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام ماده هيجدهم هر انسانى حق برخوردارى از شخصيت حقوقى خود را دارد و مىتواند از جهت الزام و التزام از شخصيت خود بهره ور گردد و در صورت فقدان يا نقض آن ، ولىّ قانونى قائم مقام او مىگردد .
< فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه غرب ماده ششم < / فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه غرب ماده ششم هر كس حق دارد كه شخصيت حقوقى او در همه جا به عنوان يك انسان در مقابل قانون شناخته شود .
< فهرس الموضوعات > مشتركات < / فهرس الموضوعات > مشتركات :
هر دو نظام حقوقى در اين ماده اتفاق نظر دارند ، تنها ممكن است از نظر قوانين مدنى ، كشورهاى غير اسلامى در موقع فقدان شخصيت يا نقض آن ، قوانين ديگرى داشته باشند كه از ديدگاه اسلام براى همان كشورها لازم الاتباع است .
< فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام ماده نوزدهم < / فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام ماده نوزدهم الف - بدان جهت كه هر انسانى حق دارد از اسلام كه دين فطرت است تبعيت نمايد ، لذا جايز نيست هيچ كس را با اكراه به رها ساختن اسلام و تبعيت از دين ديگر وادار كرد . هم چنين جايز نيست كسى را وادار به الحاد نمود ، چنانكه جايز نيست از فقر و ناتوانى و يا نادانى او سوء استفاده كرد و با زير سلطه قرار دادن او به تغيير دينش وادار ساخت .
ب - واجب است براى دولت و جامعه از بين بردن آراء و عقايد باطله و بىاساس و ناشى از هواها و بدعتهاى بىاصل در جوامع اسلامى و در صورت امكان حتى از جوامع غير اسلامى ، به وسيلهء بيان حكمت و موعظهء نيكو و بحث و تحليل و انتقاد با بهترين طرق واقعيابى . اگر اصحاب آراء و عقايد و مكتبهاى باطله و بى اساس دست از انحراف كشيدند تا جامعه در مسير تكامل خود قرار گيرد ، در آن هنگام اسلام نيز بهترين يارىها را براى تقويت و تأييد آن حركت تكاملى انجام خواهد داد ، و اگر اهل

199

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 199
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست