responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 85


داشته [1] - رساله‌اى در نقد وى نوشته است . دربارهء اين كتاب و برخى از مطالب تجلى در مقدمه ، توضيحاتى آورديم . ايضا در نسخهء ياد شده از برگ 81 تا 155 رسالهء ديگرى از تجلى است كه آن را در رد بر رسالهء فارسى ملا محمد باقر خراسانى در باب نماز جمعه نگاشته است . [2] وى در اين رساله ، نام شمار زيادى از موافقان وجوب تخييرى را آورده و در ادامه ، نام قائلان به حرمت را ياد كرده است . پس از آن به انتقاد از ملا محمد باقر خراسانى - مجتهد و فيلسوف عارف مسلك - پرداخته كه « ما بين دفّتين شفاى ابو على را حق مىداند » .
آنگاه به انتقاد از ملا محسن فيض كاشانى پرداخته كه « از حشويّهء بى بهره از تحقيق و تدقيق است . گاهى مريد تصوف محيى الدين عربى است و زمانى همداستان وعظ محمد غزالى و ساعتى با حكماى مشّايان جفت مىدود و لمحه‌اى به فروغ مشكات عرفاى اشراق طى راه مىكند و پروايى از مخالفت اصحاب نداشته ، بر هر چه قدرت التقاط و قوت انتحالش وفا كند ، بى ملاحظه در بطون كتب ، به نام خود ثبت مىنمايد » كه البته « اختيار اين قسم اقوال مبتدع و مذاهب مخترع - مانند وجوب عينى نماز جمعه - از او استبعادى ندارد و ليكن از امثال حضرت آخند كه خود را در علوم عقليه و نقليه سرآمد مىداند ، بسيار بسيار مستبعد است . » [3] نسخه ديگرى از رسالهء تجلى با شمارهء 5353 در كتابخانهء مجلس شورا موجود است . [4] 10 - رسالهء فى نفى الوجوب العينى للجمعة / عبد الحى رضوى كاشانى ( زنده در 1141 ) اين رساله بخشى از كتاب حديقة الشيعة مؤلف مىباشد كه ما بخش ياد شده را به چاپ رسانده‌ايم .
11 - رساله در صلاة جمعه / محمد كاظم بن محمد حسين تويسركانى مؤلف از شاگردان آقا جمال خوانسارى بوده و رساله اش را در رد يكى از معاصرين خود كه قائل به وجوب عينى نماز جمعه بوده ، نگاشته است . نسخه‌اى از آن در فهرست دانشگاه ( 11 / 2573 ) شناسانده شده است .
12 - صلاة الجمعة / سيد اسماعيل بن محمد خاتون آبادى ( م 1116 ) نسخه‌اى ناقص از اين رساله در فهرست مجلس ( ج 10 ، ب 1 ، ص 491 ) معرفى شده و عبارات زير از آن نقل شده است :
« نماز جمعه خواندن به قصد وجوب عينى ، بدعت است و به قصد وجوب تخييرى



[1] ذريعه ، ج 15 ، ص 80 و نك : روضات ، ج 2 ، ص 353
[2] فهرست دانشگاه ، ج 14 ، ص 3604
[3] فهرست دانشگاه ، ج 14 ، ص 3605 نسخهء 4659 ، ص 154
[4] فهرست نسخه هاى خطى كتابخانهء مجلس ، ج 16 ، ص 77

85

نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 85
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست