نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان جلد : 1 صفحه : 359
[ سبب تأليف اين رساله ] بسم الله الرحمن الرحيم چون بعد از تمام اين رساله ، پارهاى از سخنان غريب عجيب در رسالهاى كه جناب غنى الالقاب آخندى مولانا محمد باقر سبزوارى به فارسى در باب وجوب عينى نماز جمعه تأليف نموده بودند به نظر اقل عباد على رضا شيرازى درآمد ، بنابراين اشاره به چندى از آنها مىنمايد . از آن جمله در اوايل مقدمه گفته : هيچ كس از علماى شيعه خلافى ندارد در آن كه در زمان مقدس حضرت رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه و إله نماز جمعه واجب عينى بود بر همه مسلمانان ، سواى چند صنف كه از ايشان ساقط بود ، انتهى . بر ارباب خبرت مستور نيست كه در زمان رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و إله نماز جمعه همين در مدينه مشرفه گزارده مىشد ، چنان كه در كتاب خلاف شيخ طوسى [1] و كتاب منتهى و كتاب تذكره علامه حلَّى [2] روايت شده از ابن عباس كه گفته : أوّل جمعة جمعت فى الإسلام بعد جمعة فى مسجد النبى صلَّى اللَّه عليه و إله بالمدينة ، جمعة جمعت بجواثا ؛ [3] يعنى اول نماز جمعه كه در اسلام گزارده شد بعد از نماز جمعه مسجد مدينه رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و إله نماز جمعهاى است كه گزارده شد در جواثا بضم جيم و فتح واو پيش از الف ، و همچنين مثلثه بر وزن بخارا قريهاى است قراى بحرين . [4] در صحيح بخارى در باب وفد عبد القيس به اين عبارت روايت شده كه : اوّل جمعة جمعت بعد جمعة جمعت فى مسجد رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و إله فى مسجد عبد القيس بجواثا من البحرين ، و به همين طريق علامه نيشابورى نيز در تفسيرش روايت كرده . و چون نزول آيهء شريفه در مبادى هجرت به مدينه بوده و اسلام اهل بحرين به قول موثقين مثل صاحب روضة الاحباب و غيره در سال هفتم هجرت رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و إله اتفاق افتاده ، بعد از فرستادن علاء بن حضرمى را به
[1] الخلاف ، ج 1 ، ص 598 [2] تذكرة الفقهاء ، ج 4 ، ص 111 [3] بخارى ، ج 2 ، ص 6 ؛ سنن ابى داود ، ج 1 ، ص 280 ، ح 1068 ، سنن البيهقى ج 3 ، ص 176 ؛ التهذيب ، ج 3 ، ص 238 ، ح 634 [4] بنگريد : معجم البلدان ، ج 2 ، ص 174 ( ذيل مورد )
359
نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان جلد : 1 صفحه : 359