responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 214


نصر آبادى با تفصيل بيشترى از وى ياد كرده و آگاهىهاى مهمى از وى بدست مىدهد :
ملا على رضاى تجلَّى از كدخدا زادگان اردكان از اعمال فارس است . به زيور فضايل نفسانى و حليهء كمالات روحانى آراسته ، تجلَّى شمع شعورش بزم قدسيان را منوّر ساخته و چراغ كمالاتش در محفل روحانيان پرتو انداخته . در مجلسى كه ايشان به افاده مشغول باشند ، فحول علما را قدرت دم زدن نيست ، در كمال پاكى طينت و پرهيزگاريست . به طريق بعضى از طلبه هرگز متوجه منهيّات نشده . روزى به فقير گفت كه اگر خوردن شراب مباح بود ، باز هم ارتكاب آن از امثال ما جماعت نامناسب بودى . الحق « الظاهر عنوان الباطن » دربارهء او صادق است . در اوائل سن جهت تحصيل به اصفهان آمده ، مدتى از تلامذهء بحر معرفت آقا حسين [ خوانسارى ] بود . بعد از آن ارادهء هندوستان نموده ، در آنجا به تعليم ابراهيم خان ولد على مردان خان مشغول بود . مشار اليه و ساير امرا كمال مهربانى به او داشتند . باز شوق ايران و مؤانست دوستان باعث شده به اصفهان مراجعت كرد . ( كمال اسماعيل : ) < شعر > به غربت اندر اگر سيم و زر فراوان است هنوز هم وطن خويش و بيت احزان به اگر چه نرگسدانها ز سيم و زر سازند براى نرگس هم خاك نرگسستان به < / شعر > در شهور سنهء هزار و هفتاد و دو [ 1072 ] پادشاه قدردان شاه عباس ثانى محلى از محال اردكان را به سيور غال او عنايت فرمودند . نواب اشرف اقدس [ شاه سليمان ] هم در اين سال [ 1083 ] ايشان را به مجلس طلب داشته در سفر ييلاق در ركاب ظفر انتساب بودند و الحال در اصفهان به مباحثه و تأليف مشغولند . گاهى بعد از مباحثه متوجه ترتيب نظم غزل و رباعى مىشود . تجلَّى تخلَّص دارند و اشعارش اين است . [1] وى سپس 24 بيت از اشعار وى را آورده است كه يك بيت آن چنين است :
< شعر > نسبت من به تو چون نسبت عكس است به شخص با توام گر همه در عالم ديگر باشم < / شعر > مرحوم احمد گلچين معانى پس از نقل مطالب نصر آبادى ، اشعارى از وى را بر سبيل مثال آورده كه به خوبى لطافت طبع تجلى را نشان مىدهد . وى همچنين اشعارى چند از مثنوى معراج الخيال او كه به سال 1313 در بمبئى به چاپ رسيده ، آورده است . [2] ميرزا عبد اللَّه افندى از وى با عنوان « شاعر معاصر » ياد كرده ، شعر فارسى وى را عالى مىخواند و تخلص او را تجلى مىنويسد . وى مىافزايد : او در اوائل شاگرد آقا حسين



[1] تذكرة نصر آبادى ، ( تصحيح ناجى نصر آبادى ، تهران ، اساطير ، 1378 ) ج 1 ، ص 242 - 243
[2] كاروان هند ( مشهد ، 1369 ) ، ج 1 ، صص 200 - 204 ، ش 109 . وى همانجا اشاعر كرده است كه دربارهء تجلى مىتوان به كتاب « تذكرهء شعراى كشمير » تأليف سيد حسام الدين راشدى پاكستانى ( ج 1 ، ص 154 - 164 ) مراجعه كرد .

214

نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 214
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست