responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 81

إسم الكتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 776)


آقا بزرگ ( 15 / 67 ش 458 ) مىنويسد : اين رسالهء يكى از علماى اخبارى است كه رد بر محمد تقى كشميرى نگاشته است ؛ اما اشكال آن است كه چگونه گفته شده است كه رسالهء كشميرى در اثبات عينيت نماز جمعه بوده ( نك : ش 54 - 53 ) و اين رد نيز در اثبات وجوب آن است ! 56 - الهداية فى وجوب الجمعة / مؤلف ( ؟ ) از نام رساله به دست مىآيد كه در اثبات نماز جمعه نگاشته شده است . نسخه‌اى از آن در كتابخانهء آستان قدس رضوى ( فهرست الفبايى ) ص 608 ، ش 10875 به تاريخ 1104 ) موجود است .
57 - صلاة الجمعة و احكامها فى زمان الغيبة / مؤلف ( ؟ ) در اين رساله وجوب نماز جمعه در دورهء غيبت بحث شده مؤلف آن ، اين نماز را واجب مىداند و در آن از شهيد ثانى و حسين بن عبد الصمد ياد كرده است . نسخه‌اى از آن در فهرست دانشكدهء حقوق صص 399 - 398 با شماره 55 - د شناسانده شده است .
58 - رساله در وجوب نماز جمعه / مؤلف ؟
رسالهء كوتاهى است از يك عالم شيعى در اثبات وجوب نماز جمعه در عصر غيبت .
مؤلف در آن ادعا مىكند كه وجوب نماز جمعه اجماعى بين علماى شيعه است و خود چهار دليل بر وجوب آن اقامه مىكند . او در اين كتاب از محمد باقر سبزوارى و شرح شرايع سيد محمد نقل مىكند . ( فهرست كتابخانهء مجلس ، 38 / 545 ) 59 - رساله در نماز جمعه / مؤلف : ؟ رسالهء مفصل فارسى است كه در يكشنبه 25 شوال 1086 كتابت شده و مع الاسف با همه كامل بودن ، نام مؤلف آن روشن نيست . نسخهء آن در آستان قدس رضوى به ش 17169 موجود است .
ب - رساله هاى عدم وجوب عينى و يا اثبات وجوب تخييرى :
در اين قسمت رساله هايى را مىآوريم كه در نفى وجوب عينى نوشته شده است . به طور طبيعى اين قبيل آثار كه گفته شده است در نفى وجوب عينى است ، در صدد اثبات وجوب تخييرى است . گرچه ممكن است در حرمت نيز باشد . بناى ما در اين بخش ياد از آثارى است كه در وجوب تخييرى بوده نوشته شده است .
1 - صلاة الجمعة / نور الدين على بن عبد العال ، محقق كركى ( م 940 ) اين نخستين رساله‌اى است كه دربارهء نماز جمعه و در اثبات وجوب تخييرى آن ، به شرط حضور فقيه جامع الشرايط نوشته شده و اخيرا در مجموعهء رسائل محقق كركى به

81

نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست