جماعت كه اختيارات اهل حلّ و عقد امّت را در اين امور متّبع دانستهاند ، به نفس انتخاب ملَّت متحقّق و متوقّف بر امر ديگرى نخواهد بود ، و امّا بنابر اصول ما - طايفهء اماميه - كه اينگونه امور نوعيّه و سياست امور امّت را از وظايف نوّاب عامّ عصر غيبت - على مغيبه السّلام - مىدانيم ، اشتمال هيئت منتخبه بر عدّهاى از مجتهدين عدول و يا مأذونين از قبل مجتهدى و تصحيح و تنفيذ و موافقتشان در آراء صادره براى مشروعيّتش كافى است و مزيد توضيح اين مطلب هم بعد از اين خواهد آمد ان شاء اللَّه تعالى . < فهرس الموضوعات > [ اسارت و تبعيض ، اساس سلطنت تمليكيّه ] < / فهرس الموضوعات > [ اسارت و تبعيض ، اساس سلطنت تمليكيّه ] و از آنچه بيان نموديم ظاهر شد كه پايه و اساس قسم اول از سلطنت ، كه دانستى عبارت از مالكيت مطلقه و فاعليّت ما يشاء و حاكميّت ما يريد است ، بر مسخّريّت و مقهوريّت رقاب ملَّت در تحت ارادات سلطنت و عدم مشاركت ، فضلا از مساواتشان با سلطان در قوى و ساير نوعيّات مملكت و اختصاص تمام آنها به شخص سلطان و موكول بودن تمام اجرائات به ارادهء او مبتنى ، و عدم مسئوليّت در ارتكابات هم از فروع اين دو اصل و تمام ويرانىهاى ايران و شنايع مملكت ويرانه ساز و خانمان ملَّت بر انداز آن سامان ، كه روزگار دين و دولت و ملَّت را چنين تباه نموده و بر هيچ حدّ هم واقف نيست ، همه از اين باب است و لا بيان بعد العيان و لا اثر بعد عين . < فهرس الموضوعات > [ آزادى و مساوات ، اساس سلطنت ولايتيه ] < / فهرس الموضوعات > [ آزادى و مساوات ، اساس سلطنت ولايتيه ] و اساس قسم دوم ، كه دانستى عبارت از ولايت بر اقامهء مصالح نوعيّه و به همان اندازه محدود است به عكس آن ، بر آزادى رقاب ملَّت از اين اسارت و