responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الصلاة في الكتاب والسنة ( فارسي ) نویسنده : محمد الريشهري    جلد : 1  صفحه : 169


- امام صادق ( عليه السلام ) : پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) هنگام زوال خورشيد ( ظهر ) نماز ظهر و عصر را با مردم و به جماعت خواند ، بى آنكه دليل خاصى باشد و پيش از فرو رفتن شفق ، نماز مغرب و عشاء را با مردم و به جماعت خواند ، بى آنكه دليل خاصى باشد . پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) اين كار را تنها براى آن كرد كه وقت ( نمازها ) بر امتش فراخ باشد [1] .
- امام باقر ( عليه السلام ) : همانا پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) نماز ظهر و عصر را با هم و با يك اذان و دو اقامه خواند و نماز مغرب و عشاء را نيز با هم و با يك اذان و دو اقامه خواند .
- عبد الملك قمى از امام صادق ( عليه السلام ) : گفتم : دو نماز را با هم بى آنكه علتى در كار باشد بخوانم ؟ فرمود : پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) اين را انجام داد و مى خواست بر امتش سبك گرداند .
- عبد الله بن سنان : شبى بارانى ، در مسجد پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) به نماز مغرب حاضر شدم . نزديك به شفق نداى اذان در دادند و اقامه را گفته ، نماز مغرب را خواندند و سپس به مردم مهلت دادند تا دو ركعت نماز بگزارند . سپس منادى در جايگاهش در مسجد ايستاد و اقامه نماز را گفت و نماز عشاء را خواندند و به خانه هايشان رفتند و من اين را از امام صادق ( عليه السلام ) پرسيدم . امام فرمود : بلى ، پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) اين گونه كرد .
- فضيل بن يسار : على بن الحسين - درودهاى خداوند بر آن دو باد - فرمان مى داد كودكان نماز عشاء را با نماز مغرب بخوانند و مى فرمود : اين بهتر از آن است كه به خواب روند [2] .
- امام صادق ( عليه السلام ) : همانا فرمان مى دهيم كودكان تا هنگامى كه هنوز وضو دارند



[1] در تهذيب ، حديث را تا " به جماعت خواند بى آنكه دليل خاصى داشته باشد " نقل كرده است .
[2] در دعائم الاسلام چنين آمده است : " اين موضوع به حضرت گفته شد . پس فرمود : آن برايشان سبك تر است و زودتر انجامش مى دهند ، آن را تباه نمى كنند و به چيزى سرگرم نشده و نمىخوابند " .

169

نام کتاب : الصلاة في الكتاب والسنة ( فارسي ) نویسنده : محمد الريشهري    جلد : 1  صفحه : 169
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست