نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي جلد : 1 صفحه : 132
و اين كه كتاب آنان چه بوده و پيامبر ايشان در چه زمانى مبعوث شده ؟ زرتشت پيامبر بود و يا حكيم و يا فيلسوف ؟ ، بحثى خارج از مجال و نظرگاه ما است . مهم اين است كه پيامبر اكرم با آنها هم چون اهل كتاب رفتار كرده است . و مىفرمود : « سنوا بهم سنة اهل الكتاب » ( بداية المجتهد ، ج 1 ، ص 389 ) . در هر حال از مجموع روايات - چه آنهايى كه ذكر شد و چه آنهايى را كه ذكر نشد - اين به دست مىآيد كه مجوس از اهل كتابند و بر فرض كه از نظر سند آنها و يا دلالت ، مورد نقد و اشكال قرار گيرند داراى احكام اهل كتاب مىباشند و ان شاء الله در آينده نزديك كتابى در بارهء آنها و صابئين منتشر مىكنيم . < فهرس الموضوعات > آراء فقهاء مذاهب اسلامى در بارهء اهل كتاب < / فهرس الموضوعات > آراء فقهاء مذاهب اسلامى در بارهء اهل كتاب فقهاء مذاهب اسلامى : حنفى ، مالكى ، شافعى ، حنبلى ، ظاهرى ، اوزاعى و ديگر مذاهب منقرض ، در مورد طهارت ذاتى اهل كتاب اتفاق نظر دارند ، و در ميان ايشان فقط ابن حزم ظاهرى ( پيشواى دوم مذهب ظاهرى ) در كتاب المحلى ( ج 1 ، ص 129 ) حكم به نجاست مطلق كافر كرده كه شامل اهل كتاب نيز مىشود . اما فقهاء اماميه در زمينه طهارت و عدم طهارت ذاتى اهل كتاب داراى دو نظريهاند : برخى قائل به عدم طهارت ذاتى آنان شدهاند كه البته اين نظر ميان ايشان معروف و مشهور است . و گروهى قائل به طهارت ذاتى اهل كتاب مىباشند كه نظر ايشان از شهرت نظريه پيشين برخوردار نيست . [1] < فهرس الموضوعات > فقهاء امامى معتقد به طهارت ذاتى اهل كتاب < / فهرس الموضوعات > فقهاء امامى معتقد به طهارت ذاتى اهل كتاب 1 - مؤسس و بنيانگذار ابحاث اجتهادى به صورت علمى ، ابن ابى عقيل عمانى ( م حدود 329 ه ) . بايد يادآور شويم كه ابن ابى عقيل موضوع ياد شده را تحت عنوان طهارت يا عدم طهارت ذاتى اهل كتاب مورد بررسى قرار نداده ، بلكه او در مسأله نيم
[1] - لازم به تذكر است كه ما به گونه اشاره در اين رابطه در كتاب « طهارة الكتابي » خود كه حدود 25 سال قبل در نجف اشرف چاپ شد ، مطالبى را بيان نمودهايم .
132
نام کتاب : ادوار فقه و كيفيت بيان آن ( فارسي ) نویسنده : محمد ابراهيم جناتي جلد : 1 صفحه : 132