* ( وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ ) * بر صدور احكامى چند دلالت مىكند . ب - در سورهء « المزّمّل » از اين آيات * ( قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا نِصْفَه أَوِ انْقُصْ مِنْه قَلِيلًا أَوْ زِدْ عَلَيْه وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ) * و هم از اين آيات * ( إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنى مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَه وَثُلُثَه وَطائِفَةٌ مِنَ الَّذِينَ مَعَكَ ) * [1] . . * ( فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ) * . . * ( وَآخَرُونَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الله فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْه وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكاةَ وَأَقْرِضُوا الله قَرْضاً حَسَناً . . ) * احكامى چند استفاده مىگردد . ج - در سورهء « المعارج » آيات * ( . . إِلَّا الْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ وَالَّذِينَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ ) * . . * ( وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ إِلَّا عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ ) * . . * ( وَالَّذِينَ هُمْ لأَماناتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ راعُونَ وَالَّذِينَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ وَالَّذِينَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ ) * دليل صدور چندين حكم فقهى مىباشد .
[1] - چنان كه در پيش گفته شد برخى گفتهاند نماز شب به حكم اول اين سوره واجب بوده و اين آيه كه در آخر اين سوره است حكم وجوب را نسخ و استحباب را ثابت كرده است . شيخ الطائفه در ذيل آيه هاى اول سوره پس از نقل اقوال ، چنين نقل افاده كرده است : « و بهتر آن كه ظاهر آيه رعايت و گفته شود ظاهر اين آيات مىرساند كه مستحب مؤكد مىباشد نه فرض » و در ذيل آيه هاى آخر سوره ( آيه هاى فوق ) چنين افاده كرده است « برخى گفتهاند اين آيه حكم وجوب نماز شبرا نسخ كرده برخى گفتهاند آن را نسخ و استحباب را ثابت كرده و ما گفتيم كه « امر » در اول سوره ظهور در استحباب دارد اين آيه نيز استحباب را مىرساند پس منافاتى ميان آن « امر » و اين آيه نيست تا اين آيه ناسخ آن « امر » قرار داده شود »