< فهرس الموضوعات > 1 - آسان بودن تفقه در عهد صحابه : - اسباب سهولت تفقه در عهد صحابه < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 2 - مسائل مورد ابتلاء در عهد صحابه : - قضاياى مورد اختلاف - مساوات يا مفاضله در تقسيم غنائم - اختلاف درباره اراضى مفتوحه - چگونگى تعيين حد شرب خمر - روايات عامه و خاصه مربوط به حد شرب خمر - زمان استقرار عدد خاص در حد شرب - شايد حد شرب خمر از قبيل تعزيرات بوده نه حدود - وجوه سه گانه تصرف پيغمبر ( ص ) < / فهرس الموضوعات > 2 - مسائل مورد ابتلاء در عهد صحابه چنان كه گفته شد در « عهد صحابه » بيشتر مسائلى مطرح نظر و مورد استنباط و تفقّه واقع مىشده كه به محضر خليفه مىرسيده و در آنجا مطرح مىگرديده است و اين گونه مسائل بيشتر در زمينهء امورى اجتماعى و اكثر در موارد منازعات و مشاجرات به ميان مىآمده كه براى حلّ اختلاف و تشاجر ناگزير آن را به محضر خليفه ( كه مجمع قرّاء و فقهاء صحابه مىبوده ) مىبردهاند و در آنجا بسا كه آن مسأله مورد نظر و اختلاف رأى واقع مىگرديده است ليكن در مسائل انفرادى ، مانند قسم عبادات فقه ، هر كسى مىخواسته عملى كند به دانستهء خويش عمل مىكرده و اگر خود نمىدانسته بيكى از صحابه كه به او نزديكتر بوده يا بعلم او زيادتر اعتماد و اعتقاد مىداشته رجوع مىكرده و گفتهء او را به كار مىبسته است . در آن عهد كم اتفاق مىافتاده كه به قصد امتحان يا بر وجه فضل فروشى و خودنمايى يا براى وقت گذرانى و رفع بىكارى يا از راه توليد مباحثه در ميان جمعى و نظارهء مناظرات بىجا و مباحثات بى پا بلكه براى مراء و جدال نامشروع ( و بسا حدوث نزاع ميان ايشان ) كسى مسألهاى طرح كند بلكه بيشتر براى رفع حاجت و فهم وظيفه و تكليف ، طرح مسائل و بحث در پيرامن دلائل انجام مىيافته است . از طرفى ديگر كسانى كه خود نسبت به وظايف دينى و احكام فقهى نادان مىبودهاند اغلب صحابه را مورد اعتماد دينى و علمى مىدانسته و چون حكمى را از ايشان مىشنيده آن را بى تزلزل و ترديد مىپذيرفته و به كار مىبسته و از پى كار خود مىرفته و ديگر از اين و از آن