يك معنى اراده شده يا معانى آنها ، در قرآن ، اختلاف دارد عقائد و اقوالى مختلف پديد آمده است . در نخستين آيه از سورهء الانفال * ( يَسْئَلُونَكَ عَنِ الأَنْفالِ . قُلِ الأَنْفالُ لِلَّه وَالرَّسُولِ فَاتَّقُوا الله وَأَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا الله وَرَسُولَه إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ) * كه به قولى منقول از ابن عباس « اين اول سورتى است كه به مدينه فرود آمد » و به قولى ديگر منسوب بوى [1] اين « سوره مكى است مگر هفت آيه كه به مدينه فرود آمد أوّلها قوله * ( وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا . . ) * تا به آخر هفت آيه » لفظ « انفال » استعمال شده است . در آيهء 42 از همان سورهء الانفال * ( وَاعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّه خُمُسَه وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبى وَالْيَتامى وَالْمَساكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِالله وَما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَالله عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ) * لفظ « غنيمت » استعمال گرديده است .
[1] - شيخ الطائفه در كتاب « التبيان » در آغاز تفسير اين سوره گفته است : « هذه السورة مدنيّة فى قول قتاده و ابن عباس و مجاهد و عثمان . و قال هى اول ما نزل على النبي عليه السلام بالمدينة و حكى عن ابن عباس انّها مدنيّة الَّا سبع آيات : أولها * ( وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ إلى آخر سبع آيات بعدها » عين عبارت ابو الفتوح در اين موضع همان است كه بعنوان اين دو قول منقول از ابن عباس آورده شد و تنافى ميان اين دو عبارت بر كسى ، جز بر تصحيح كنندگان اين دو كتاب ، پوشيده نمىباشد . بحسب ظاهر از عبارت « التبيان » بعد از كلمه « و قال » كلمهء « ابن عباس » افتاده است ليكن عبارت دوم التبيان ( انها مدنية ) از آن چه ابو الفتوح در قول دوم ابن عباس نقل كرده اصح مىباشد . و شايد در تفسير ابو الفتوح ميان لفظ مكى و مدينه تقديم و تاخير رخ داده باشد .