و قتاده است و مذهب ابن سيرين است و عبيدة السلماني و از امير المؤمنين على عليه السلام در اين روايتى آوردهاند . « و مذهب درست قول اولست و عامهء علماء و مفسران . دليل بر صحت او از ظاهر قرآن قوله فمن شهد منكم الشهر و اين لام تعريف عهد است اشاره به جملهء ماه . و ايشان چنان مىنمايند كه معنى آنست كه من شهد منكم اول الشهر فليصمه كلَّه و اين عدولست از ظاهر . « دگر آن كه اگر چون به اول بر او واجب شود به آخر به عذر سفر او را روزه نشايد گشادن بايد آن كس كه به اول ماه تندرست باشد و در ميانه بيمار شود او را روزه نشايد گشادن حملا على المسافر و اين خلاف اجماع است . « دگر آن كه حق تعالى اين عموم * ( فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ ) * را تخصيص كرد بقوله * ( وَمَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ) * و الا اين تكرار را فائده نبود . « دگر آن كه حق تعالى مريض و مسافر را در يك قرن نهاد و گفت : هر كه بيمار باشد يا مسافر ، جمع كرد ميان ايشان در وجوب افطار و در رخصت افطار على خلاف بين الفقهاء . تفريق كردن ميان ايشان در بعضى احكام بى دليل وجهى ندارد . « دگر آن كه عبد الله عباس گفت : كه رسول عليه السلام عام الفتح در ماه رمضان از مدينه بيرون آمد چون به پل رسيد آب خواست و باز خورد و شعبى در ماه رمضان از مدينه بيرون آمد چون به كديد رسيد روزه بگشاد و شريك روايت كرده از ابو اسحاق كه ابو ميسره در ماه رمضان بيرون آمد چون به پل رسيد آب بخواست و باز بخورد و شعبى در ماه رمضان سفر كرد بباب الجسر روزه بگشاد . . » سيم - آيهء 183 از سورهء البقره * ( أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى نِسائِكُمْ هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ الله أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ وَعَفا ) *