نام کتاب : ادلهء اثبات دعوى ( فارسي ) نویسنده : علي اكبر محمودي دشتي جلد : 1 صفحه : 201
إسم الكتاب : ادلهء اثبات دعوى ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 249)
پذيرفته مىشود [1] . صاحب رياض المسائل نيز به تبعيت از ماتن ، همين رأى را پذيرفته است [2] . شهيد ثانى نيز نظر محقق حلى را چنين استنباط كرده كه وى هم معتقد به رأى فوق مىباشد و مىگويد كه اين رأى اكثر فقها مىباشد [3] . جمعى ديگر از فقها مىگويند : اقرار مقيد و موصوف تجزيه نمىشود و در نتيجه اگر شخص خوانده ( مدعى عليه ) اقرار به دين مؤجل كند تمام گفتار او به نحو تقييد پذيرفته و تفكيك نمىشود . شيخ طوسى در مبسوط رأى مذكور را اختيار نموده و مىگويد : " اگر اقرار كننده بگويد : هزار درهم به فلان شخص به نحو مؤجل بدهكارم پس اصل دين ثابت مىشود ، ولى مدت و اجل مورد اختلاف است . بعضى مىگويند كه : تأجيل و قيد هم ثابت مىشود و صحيح نيز همين است " [4] . و صاحب جواهر نيز رأى دوم را به عده اى از فقها نسبت مىدهد [5] . علامه حلى در تذكره مىگويد : " ذكر اجل و مدت ، مانند آن است كه شخص مقر بگويد : هزار درهم طبرى يا موصلى به مدعى ( خواهان ) بدهكارم " . خلاصه متأخرين از فقهاى اماميه رأى دوم را اختيار نموده اند و گفته اند : اقرار مقيد ، قابل تفكيك نيست و اگر بنا باشد فقط به قسمت اول كلام شخص مقر استناد