نام کتاب : ادلهء اثبات دعوى ( فارسي ) نویسنده : علي اكبر محمودي دشتي جلد : 1 صفحه : 166
مرتبه و در مرتبه چهارم حضرت على ( عليه السلام ) حد را بر او جارى نمود " [1] . ماده 145 قانون حدود و قصاص مىگويد : " با چهار بار اقرار به لواط " حد " نسبت به اقرار كننده ثابت مىشود " . در ماده 147 همان قانون مىگويد : " اقرار كمتر از چهار بار موجب حد نيست و اقرار كننده تعزير مىشود " . در مورد حد " قوادى " نيز مشهور فقهاى اماميه مىگويند كه : اقرار يك مرتبه براى اجراى حد كافى نيست . بلكه بايد دو مرتبه اقرار كند تا بتوان حد بر او جارى نمود . و بر اين فتوى چنين استدلال كرده اند كه اقرار ، در باب حدود به منزله شهادت است . و چنانچه در باب شهادت براى اثبات " قوادى " بايد دو نفر شهادت بدهند لذا در باب اقرار نيز بايد دو مرتبه صورت بگيرد تا موجب حد بشود . ماده 166 قانون حدود و قصاص از مجازات اسلامى مىگويد : " قوادى با دو بار اقرار در صورتى كه اقرار كننده بالغ ، عاقل ، مختار و داراى قصد باشد ثابت مىشود " . و همچنين است امر در مورد حد قذف ، سرقت و مساحقه كه با شهادت دو نفر عادل يا دو بار اقرار مىتوان حد را جارى نمود . ماده 184 قانون حدود و قصاص مىگويد : " قذف با دو بار اقرار ثابت مىشود " . ماده 216 همان قانون مىگويد : " سرقتى كه موجب حد است با يكى از راه هاى زير ثابت مىشود : . . . دو مرتبه اقرار سارق نزد قاضى " . ماده 158 مىگويد : " راه هاى ثبوت مساحقه در دادگاه همان راه هاى ثبوت لواط است " . يعنى يا با شهادت چهار نفر و يا چهار مرتبه اقرار .
[1] وسائل الشيعة 18 : 423 ، باب 5 از ابواب حد لواط ، حديث 1 .
166
نام کتاب : ادلهء اثبات دعوى ( فارسي ) نویسنده : علي اكبر محمودي دشتي جلد : 1 صفحه : 166