نام کتاب : ادلهء اثبات دعوى ( فارسي ) نویسنده : علي اكبر محمودي دشتي جلد : 1 صفحه : 165
نيست بلكه لازم است در بعضى موارد چهار مرتبه و در بعضى موارد دو مرتبه اقرار كند . مشهور بين فقها آن است كه اقرار در حدود به منزله شهادت است . مثلا در " حد زنا " لازم است زانى يا زانية چهار مرتبه اقرار كند تا بتوان بر او حد جارى نمود . مثل شهادت بر زنا كه بايد چهار مرد عادل شهادت بدهند تا بتوان بر او حد جارى نمود . در اين زمينه روايتى است از امام باقر ( عليه السلام ) به سند صحيح در باره مردى كه به زن خود نسبت زنا مىدهد . امام ( عليه السلام ) مىفرمايد : فقط حد قذف بر او جارى مىشود و اما در مورد اقرار مبنى بر وقوع زنا مىگويد : حدى بر زن نيست مگر آن كه چهار مرتبه اقرار كرده و بر عليه خود شهادت بدهد [1] . ماده 85 قانون حدود و قصاص مىگويد : " هر گاه مرد يا زنى در چهار جلسه اقرار به زنا كند محكوم به حد زنا خواهد شد و اگر كمتر از چهار بار اقرار نمايد تعزير مىشود " . و همچنين در مورد حد لواط بايد شخص چهار مرتبه اقرار كند تا بتوان بر او حد جارى نمود . در اين زمينه روايتى است از امام صادق ( عليه السلام ) به سند صحيح كه مىگويد : " وقتى كه حضرت على در ميان انبوه اصحاب و ياران خود نشسته بود ناگهان شخصى آمد وگفت : يا أمير المؤمنين ! من با جوانى لواط كرده ام مرا پاكيزه كن . امير المؤمنين ( عليه السلام ) به او مىگويد : بر گرد به منزل خود شايد كه هذيان مىگويى . مرد رفت و روز بعد آمد و دو باره سخن ديروز را تكرار كرد وگفت : يا امير المؤمنين ! مرا پاكيزه كن و بر من حد جارى كن ، به درستى كه من لواط كرده ام . باز امير المؤمنين ( عليه السلام ) به او مىگويد : بر گرد به منزل خود شايد كه هذيان مىگويى تا سه
[1] وسائل الشيعة 18 : 446 ، باب 13 از ابواب الحدود ، حديث 1 .
165
نام کتاب : ادلهء اثبات دعوى ( فارسي ) نویسنده : علي اكبر محمودي دشتي جلد : 1 صفحه : 165