responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 238


نازل شد ، و به مجرد خوابى كه ديد و كهنه و سحره به او خبر دادند كه موسى بن عمران عليه السلام خواهد طلوع كرد زنها را از مردها جدا كرد و بچه هاى بى گناه را ذبح نمود و آن همه فساد كرد ، خداوند رحمن به رحمت رحيميّهء خود در جميع زمين نظر فرمود و متواضعترين و كاملترين نوع بشر ، يعنى نبىّ عظيم الشّأن و رسول عالى مقام مكرّمى مثل موسى بن عمران على نبيّنا و آله و عليه السلام ، را انتخاب فرمود و با دست تربيت خود تعليم و تربيت كرد او را ، چنانچه فرمايد : وَلمّا بَلَغَ اشُدَّه و اسْتَوى آتَيْناه حُكْما وَعِلْما وَكَذلِكَ نَجْزىِ الْمُحْسِنين 12 : 22 . [1] و پشت او را قوى فرمود به برادر بزرگوارى مثل هارون عليه السلام ، و اين دو بزرگوار را ، كه گل سر سبد عالم انسانيّت بودند ، خداى تعالى انتخاب فرمود ، چنانچه فرمايد : وَانَا اخْتَرْتُكَ 20 : 13 . [2] و فرمايد : وَلِتُصْنَعَ عَلى عَيْنى 20 : 39 . [3] و فرمايد : وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسى اذْهَبْ انْتَ و اخُوكَ بِآياتى وَلا تَنِيا في ذِكْرى 20 : 41 - 42 . [4] و ديگر آيات شريفه كه در اين موضوع وارد شده كه از حوصلهء بيان خارج است و قلب عارف را از آن نصيبى است كه گفتنى نيست ، خصوصا از اين دو كلمهء شريفهء و لتصنع على عينى و اصطنعتك لنفسى . تو نيز اگر چشم دل باز كنى ، يك نغمهء روحانى لطيفى مىشنوى كه جميع مسامع قلبت و شراشر وجودت از سرّ توحيد پر شود .
بالجمله ، با همه تشريفات ، خداى تعالى اين همه تهيّه را ديد و موسى كليم را ورزيد به ورزشهاى روحانى ، چنانچه فرمايد : وَفَتَنّاكَ فُتوُنا 20 : 40 . [5] و سالها در خدمت شعيب پير ، مرد راه هدايت و ورزيدهء عالم انسانيّت ، او را



[1] - « چون به ( سنّ ) توانمندى پاى نهاد و به حد كمال رسيد به او حكم و علم داديم و اينچنين نيكوكاران را پاداش مىدهيم . » ( قصص - 14 ) .
[2] - « و من تو را برگزيدم . . . » . ( طه - 13 ) .
[3] - « . . . و تا پيش چشم من ( تحت نظر من ) ساخته شوى . » ( طه - 39 ) .
[4] - « تو را براى خود ساختم ، تو و برادرت با آيات من برويد و در ياد كردن من سستى مكنيد » . . ( طه - 41 - 42 ) .
[5] - « و آزمايشت كرديم آزمايشى ( سخت ) . » ( طه - 40 ) .

238

نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 238
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست