مىدهد ، چنانچه مالى بدست آورد كه جواب گوى مخارج حج باشد حج بر او واجب مىشود . و هم چنين است كسى كه اگر آنچه دارد در راه حج مصرف كند زندگى بعد از حجش با قبل از آن تفاوتى نكند . اما كسى كه از وجوه شرعيه مانند خمس و زكات زندگى مىكند و معمولا مخارجش بدون مشقت نمىباشد چنانچه مالى از خمس و مثل آن بدست آورد حصول استطاعت به وسيله آن مال محل نظر است . اما اگر مالى را كه به اندازه هزينه حج است از راهى غير از خمس و مانند آن بدست آورد حج بر او واجب مىشود . ( 26 ) : ملكيت لازم و ثابت بدون اشكال موجب استطاعت است . اما كفايت ملكيت متزلزل محل اشكال است ، مانند اين كه معامله اى كند كه طرف براى خود تا مدت معينى خيار فسخ گذاشته باشد مخصوصا در صورت عدم وثوق به فسخ نكردن طرف . و هم چنين است هبه غير لازم . ( 27 ) : بر مستطيع لازم نيست حتما از مال خود به حج برود ، گر چه با گدائى نيز به حج رود كافى است . و چنانچه با مال غصبى به حج رود صحت حجش محل اشكال است . و اگر جامه هاى احرام يا هر چه همراه او است در حال احرام يا پول قربانى غصبى باشد حجش صحيح نيست .