نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 113
پنجم - ستر عورت است ، پس اگر بدون ساتر عورت طواف كند باطل است ، و معتبر است در آن اباحه ، پس با ساتر غصبى طواف صحيح نيست بلكه با لباس غصبى غير ساتر نيز بنابر احتياط واجب ، و احتياط آن است كه مراعات شرايط لباس نمازگزار را بنمايند . مسأله - احتياط واجب آنست كه مراعات موالات عرفيه را در طواف بكند ، يعنى در بين دورهاى طواف آن قدر طول ندهد كه از صورت يك طواف خارج شود . قسم دوم - چيزهائى است كه گفته اند داخل در حقيقت طواف است ، اگر چه بعضى از آنها نيز شرط است از براى طواف ، لكن در عمل فرقى نمىكند ، و آن هفت چيز است : اول - آن كه ابتداء كند به حجر الاسود . و در اينجا چند مسأله است : مسأله 1 - در ابتداء كردن به حجر الاسود لازم نيست كه تمام اجزاء بدن طواف كننده به تمام اجزاء حجر الاسود عبور كند ، بلكه واجب آنست كه انسان از حجر الاسود ، هر جاى آن باشد شروع كند و به همان جا ختم كند . مسأله 2 - آنچه واجب است آن است كه در عرف گفته شود از حجر الاسود شروع به طواف كرد و ختم كرد به حجر الاسود ، چه از ابتداء آن شروع كند چه از وسطش چه از آخرش . مسأله 3 - از هر جاى حجر الاسود كه شروع كرد بايد در دوره هفتم به همان جا ختم كند ، پس اگر از اولش شروع كرد بايد به اولش ختم شود . و هم چنين اگر از وسط يا آخر شروع كرد بايد به همانجا ختم شود . مسأله 4 - در طواف بايد به همان طورى كه همه مسلمين طواف مىكنند ، از محاذات " حجر الاسود " بدون دقت هاى صاحبان وسوسه ، شروع كنند ، و در دورهاى ديگر بدون توقف دور بزنند تا هفت دور تمام شود . مسأله 5 - گاهى ديده مىشود كه اشخاص نادان در هر دورى كه ميزنند مىايستند و عقب و جلو مىروند كه محاذات را درست كنند ، و اين موجب اشكال است و گاهى
113
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 113