responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 211


ج - با فرض آن كه قصد دارد هميشه در قم باشد و از وطن هم اعراض نكرده ، در قم و وطن اصلى ، نمازش تمام است و در مواقعى كه همه هفته به تهران مىرود از سفر دوم ، نماز را تمام بخواند و اگر در بين ، ده روز ، در وطن ، توقف كند ، سفر اول ، شكسته و سفر دوم ، تمام است و در غير وطن نيز چنانچه با قصد ده روز ، توقف نمايد در سفر اول ، شكسته و در سفر دوم ، تمام است و اگر توقف ده روز ، در غير وطن بدون قصد باشد بنابر احتياط واجب ، در سفر اول ، جمع بين قصر و اتمام كند و در مورد مراجعت از غير تهران ، چنانچه سفر تبليغى باشد و در محل تبليغ كمتر از ده روز مانده باشد نماز تمام است و اگر سفر براى غير تبليغ باشد قصر است .
س 48 - شخصى است كه حدود 8 سال است كه در كارخانه ايران خودرو طهران مشغول كار است ، و منزلش در تهران در خزانه بخارائى است ، آيا حكم مسافر دارد و نمازش قصر مىباشد يا نه ؟ .
ج - در فرض سؤال اگر محل كار خارج تهران باشد و از منزل تا محل كار به اندازه مسافت شرعيه باشد و هر هفته از منزل به محل كار رفت و آمد كند نماز را بايد تمام بخواند و روزه را بايد بگيرد .
س 49 - رانندگان تاكسى معمولا در شهر و اطراف شهر ، كار مىكنند و نوع روزها بيشتر از سه فرسخ از شهر دور نمىشوند ، ولى ممكن است در بعضى وقتها مثلا ماهى دو سه مرتبه هشت فرسخ يا زيادتر ، هم بروند ، خلاصه سفرهاى شرعى آنان نسبت به سفرهاى كمتر از مسافت ، نادر است ، بنابر اين رانندگان مذكور حكم كثير السفر را دارند يا نه ؟ .
ج - رانندگان مذكور كه شغلشان رانندگى در كمتر از مسافتى است كه شرعا موجب قصر مىشود ، حكم كثير السفر را ندارند مگر آن كه به نحوى مسافرت كنند كه صدق بكند كه رانندگى در مسافرت شرعى ولو ملفقا ، شغل آنها است .
س 50 - شخصى راننده ماشين باركش شهرى است ، ولى هفته‌اى يك مرتبه و يا دو مرتبه و گاهى هم ده روز پى در پى مسافرت به مسافت شرعى مىنمايد ، آيا كثير السفر درباره اين شخص ، صدق مىكند يا نه ؟ .

211

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 211
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست