responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 212


ج - در صورتى كه تصميم دارد در مدت قابل اعتنائى هر هفته ، مسافرت مزبور را ادامه دهد ، حكم دائم السفر را دارد .
س 51 - شخصى مىگويد كه من راننده فلان اداره هستم ممكن است در ماه ، چندين مرتبه از اداره مربوطه‌ام مسافرت نمايم و گاهى هم در ماه يك مرتبه ، بنابر اين تكليفم نسبت به نماز و روزه چيست ؟ .
ج - در فرض مسأله اگر شغل او رانندگى در مسافت باشد نماز او تمام و روزه او صحيح است ، مگر هر وقت كه قصد كند ده روز در محلى بماند كه در سفر اول ، نماز را شكسته بخواند و روزه را افطار كند و در سفر دوم ، نماز ، تمام و روزه‌اش صحيح است و اگر شغل او رانندگى در شهر و كمتر از مسافت باشد در موقع سفر اتفاقى ، نماز را شكسته و روزه را بايد افطار كند .
س 52 - كسى كه ( مانند راننده ماشين ) شغل او سفر است و در اثناء راه به علت نقص فنى كه اتومبيل پيدا مىكند ، اتومبيل را در محل مىگذارد و براى رفع نواقص و تكميل بعض لوازم اتومبيل ، به نقطه‌اى سفر مىكند و دو روز هم مثلا طول مىكشد آيا در اين دو روز هم بايد نمازش را تمام و روزه‌اش را ، بگيرد يا نه ؟ .
ج - اين سفر هم جزء توابع سفرى است كه شغل او است و وظيفه اش اتمام نماز و گرفتن روزه است .
س 53 - شخصى كه شغلش رانندگى است به مقصد هشت فرسخى ، مسافر مىبرد ولى در بازگشت ، بدون گرفتن مسافر بلكه فقط به خاطر كار شخصى خود بر مىگردد ، آيا وقت برگشتن ، نماز او تمام است يا نه ؟ .
ج - رجوع از سفرى كه شغل او است حكم خود سفر را دارد و نماز او تمام است .
س 54 - راننده‌اى كه در يك مسير خاصى به رانندگى و بردن مسافر اشتغال دارد ، اگر به خاطر انجام يك كار شخصى با ماشين مسافربرى خود در مسير ديگر و به مقصد شهر ديگر به سفر رود و در ضمن قصدش اين است كه طبق روال سابق ، در بين راه مسافركشى نمايد در اين هنگام كه هدف اصليش انجام كار شخصى است و قصد ضمنى و تبعى او بردن مسافر است آيا در سفر روزه بگيرد و

212

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 212
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست