responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 206


خانه هائى اجاره كرده‌اند كه تا محل كارشان بعضى چهار فرسخ و بعضى شش فرسخ ، فاصله است اينها صبح مىروند و شب بر مىگردند و مدت چند سال است كه نماز خود را تمام مىخوانند و روزه رمضان را هم بدون قصد اقامه مىگيرند و در سالى چند مرتبه به شهرهاى خود مىروند ولى در اين رفت و آمد به شهرهاى خود به دستور مسافر ، عمل مىكنند اكنون نماز و روزه آنان چه صورت دارد ؟ .
ج - در فرض مرقوم ، به نحوى كه عمل مىكرده‌اند تكليفشان ، اتمام نماز و گرفتن روزه است . و در رفت و آمد به شهر خودشان كه اتفاقا مىروند و سفر در شغل و جهت شغل نيست حكم مسافر را دارند كه نمازشان قصر و روزه را بايد افطار كنند و اگر با قصد ، ده روز ، در محلى كه خانه را اجاره كرده‌اند يا در محل شغل بمانند تا در آن محل هستند نماز را تمام بخوانند و در سفر اول ، بايد نماز را شكسته بخوانند و روزه را افطار كنند .
س 34 - شخصى ساكن در شهر رى و اكثر هفته ها به ورامين كه چهار فرسخى است مسافرت مىنمايد و روز بعد مراجعت مىكند موضوع قصر و اتمام نماز او را بيان فرمائيد .
ج - اگر شغل خود را به اين نحو قرار داده كه هر هفته يك مرتبه تا چهار فرسخى ، مسافرت كند و فرداى آن روز مراجعت نمايد ، نماز و روزه او تمام و صحيح است .
س 35 - عده‌اى هستند اجيرند مدت يك ماه است روزى بيست فرسخ راه را تقريبا ، جهت كارى مسافرت مىكنند ، آيا اين عده ، محكوم به حكم دائم السفر مىشوند يا نه ؟ .
ج - اگر تصميم دارند مدت قابل اعتنائى كار خود را در سفر ، انجام دهند حكم دائم السفر را دارند . نماز تمام و روزه آنان صحيح است و اگر فقط چهل يا پنجاه روز مثلا شغل خود را به اين ترتيب قرار داده‌اند مسافر هستند و نمازشان ، قصر است روزه را نيز بايد افطار نمايند .
س 36 - دائم السفر ، در وطن خود ، بر اثر مسدود شدن راه ، ده روز يا زيادتر ماند و در بين اين ده روز مسافرتى به مسافت سه فرسخ و نيم رفت و برگشت

206

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 206
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست