responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 205


س 30 - كسى براى تدريس و يا كار ديگرى به محلى رفت و آمد مىكند ، در نتيجه شغل او در سفر است ، آيا اين شخص ، مانند كسى است كه سفر ، شغل او باشد و يا چون شغل او در سفر است نه اين كه سفر شغل او باشد نمازش تمام و روزه را بايد بگيرد ؟ .
ج - بلى تكليف او اتمام نماز و گرفتن روزه است و در اين هم كه شغل در سفر باشد فرق نمىكند كه در يك مكان خاص در موقع مسافرت ، به كسبى مشغول باشد يا در اثناء سير ، كسب كند .
س 31 - عده‌اى از محصلين از بلاد مختلفه مانند بندر عباس و غيره و بعضى از كرمان در دانشسراى كشاورزى واقع در دو فرسخى كرمان براى مدت دو سال ، مشغول تحصيل و تابستانها را به وطن خود مىروند ، و سالى نه ماه ، در دانشسرا شب و روز زندگى مىكنند و هر هفته يك روز به كرمان مىآيند و ممكن است اساسا از ابتداى امر هم پنج روز پشت سر هم در محل دانشسرا سكونت ننمايند ، تكليفشان در دانشسرا از جهت قصر و اتمام ، چيست ؟ .
ج - در فرض سؤال ، اهل كرمان ، نمازشان تمام و روزه ايشان صحيح است و اشخاصى كه از منزلشان تا دانشسرا به قدر مسافت بوده ، اگر يك مرتبه قصد اقامه ده روز كرده باشند و يك نماز چهار ركعتى بجا آورده باشند ديگر هر چه مسافرت به كرمان بنمايند و برگردند نماز آنها تمام و روزه آنها صحيح است و همچنين اگر هيچ گاه قصد اقامه ده روز نكنند ، چون حكم دائم السفر را دارند .
س 32 - مسافرى كه بعنوان كارگرى در محلى قصد مىكند كه مدتى بماند اما همه روز صبح بايد به سركار خود كه در يك فرسخى محل قصدش واقع است برود و شب برگردد آيا اشكالى در قصدش نمىشود ؟ و تكليفش راجع به فرائض ، چيست ؟ .
ج - در فرض مسأله ، قصد اقامه ، محقق نشده لكن چنانچه بناى ادامه مدت معتد به را دارد پس از دو سه روز نماز او تمام و روزه‌اش صحيح است .
س 33 - جمعى از مقلدين و ارادتمندان حضرتعالى ، از اطراف ايران ، به دهات اطراف كرمان آمده‌اند و در ذوب آهن ، كار مىكنند و براى سكونت خود

205

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 205
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست