responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 94


س 42 - بدنى كه مجروح است و نه با گچ ، نه با پنبه ، نه با چسب ، نه باند امكان ندارد جلو خون گرفته شود چنانچه بعد از تيمم بدن را روى پلاستيك بگذاريم و از روى پلاستيك ، لنگ و پيراهن و سراسرى را بپوشانيم چه صورت دارد با توجه به اين كه بدون پلاستيك هر قدر تكفين كنيم خونى و نجس مىشود ج - در صورت مفروضه كه به غير اين نحو ، ممكن نيست اشكال ندارد .
س 43 - كفن كردن اين منافقين كه اعدام مىشوند چه صورت دارد و تكليف شرعى ما با آنها چيست ؟ .
ج - كفن كردن آنها مادام كه علم به ارتداد آنها نباشد اشكال ندارد .
نماز ميت س 44 - شخصى يك عمر ديوانه بوده بعد از فوت ، واجب است نماز ميت بر او خوانده شود يا نه و در صورتى كه نماز خواندن بر او واجب باشد جمله ( اللهم انا لا نعلم منه الا خيرا ) بر وى صدق مىكند يا چونكه اين شخص در حال حيات ، از نظر تكاليف شرعيه ، مرفوع القلم بوده است بايد چيزى ديگرى گفت ؟
ج - خواندن نماز ميت ، واجب است و بجاى جمله مذكوره ، در دعاى بر او جمله ديگرى كه مناسب باشد مثل ( اللهم ادخله الجنه واكرمه واحسن اليه ) بگويد .
س 45 - شخصى براى حفظ جان ، بدستور طبيب تا آخر عمر ، بدون ختنه مانده آيا نماز بر جنازه او جائز است يا نه و بعد از غسل مىشود او را ختنه نمود يا نه ؟
ج - ختنه ، واجب است و از ضروريات مىباشد و كسى كه آن را بدون عذر شرعى ترك كرده اگر وجوب آن را قبول داشته معصيت كرده و ترك آن براى حفظ جان ، اشكالى ندارد و در هر حال ، مسلمان است و نماز بر جنازه او واجب مىباشد و بعد از مرگ ، ختنه ميت جائز نيست .
س 46 - شخصى كه اهل نماز و روزه نبوده و منكر هم نبوده از دنيا رفت ، تغسيل و تكفين و نماز و تشييع جنازه او چه صورت دارد ؟ .
ج - تجهيزات ميت مسلمان - هر چند فاسق باشد مانند مسلمان تارك الصلاة - واجب است .
س 47 - نماز خواندن بر جنازه اشخاصى كه بوسيله سم يا به وسائل ديگر

94

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست