responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 520


و آيا مىتواند از مال شوهر كه در دست او است بدون اذن او خمس و زكات را اداء كند تا تصرفات زن در آن اموال ، اشكال شرعى نداشته باشد و آيا چون در خانه شوهر كار مىكند مىتواند از مال او صدقه بدهد ، يا روضه خوانى نمايد يا نه ؟ .
ج - لازم نيست طلاق بگيرد ولى به هر نحوى بتواند واجب است كه امر به معروف نموده و شوهر خود را وادار به نماز كند و مىتواند ديه شكستن سر را از او مطالبه نمايد همچنان كه مىتواند به شوهر خود بگويد نفقه مرا از مالى كه متعلق خمس و زكات نيست بده يا خمس و زكات آن را بپرداز تا تصرف من در آن جائز باشد و همچنين مىتواند در مقابل انجام كارهاى منزل ، از او مطالبه اجرت نمايد و بدون اجرت ، كار نكند ولى تصرف در اموال شوهر بدون اذن او جائز نيست .
س 23 - مردى قمار بازى مىكند ، زنش نهى از منكر مىنمايد ، ولى شوهر گوش نمىدهد ، تا اين كه زن به خانه مىرود و شوهر ، به خانه پدر زن مىرود و به زن خود مىگويد ، كه به خانه برگرد ، اما زن حاضر نمىشود آيا زن ناشزه است يا نه ؟ .
ج - اگر زن احتمال مىداده كه ترك طاعت زوج ، او را از عمل حرام باز مىدارد ، زن ناشزه نيست و نفقه اين مدت را طلب دارد .
شرائط وجوب امر به معروف و نهى از منكر مسأله 24 - شرائط امر به معروف و نهى از منكر پنج چيز است :
اول : آن كه آمر و ناهى ، معروف و منكر را بشناسد و يقين داشته باشد به وجوب معروف و حرمت منكر ، و ايمن باشد از اشتباه خودش .
دوم : آن كه احتمال بدهد كه امر و نهى او تأثير داشته باشد ، پس اگر احتمال عقلائى ندهد كه امر و نهى او اثر دارد ، وجوب آن ساقط مىشود .
سوم : آن كه كسى كه واجب را ترك نموده و يا فعل حرام را بجا آورده ، اصرار به آن داشته باشد ، پس اگر بداند كه مرتدع شده و بعد مرتكب نمىشود ساقط مىشود .
چهارم : آن كه واجب بودن معروف و حرام بودن منكر در حق فاعل منجز و ثابت باشد و در ترك واجب و فعل حرام عذرى نداشته باشد ، پس اگر فاعل ، معتقد

520

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 520
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست