responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 519


نهى از منكر ، ارتباط ندارد .
س 19 - آيا بر فرض علم به ضرر ، تنها وجوب امر به معروف و نهى از منكر برداشته مىشود يا اين كه حتى جواز آن هم برداشته مىشود كه ولو انسان ، خود حاضر به تحمل هرگونه ناراحتى هم باشد مع ذلك جائز نباشد ؟ .
ج - وجوب برداشته مىشود ، بلى اگر ضرر ، نحوى باشد كه تحمل آن شرعا جائز نيست جواز هم برداشته مىشود .
س 20 - پدرى داراى چند فرزند است كه بعضى از آنها با آن كه بزرگ و بالغ مىباشند از فرائض دينى ، رو گردانند از اين راه ، ناراحتى پدر را فراهم مىكنند حال آيا پدر راجع به امر عبادات آنها مقصر است يا نه ؟ .
ج - وظيفه پدر آنست كه تا وقتى احتمال تأثير مىدهد اولاد را با اتيان واجبات و ترك محرمات به هر نحوى كه صلاح بداند خواه به موعظه و نصيحت باشد خواه به تهديد يا بنحو ديگر ، وادار نمايد و چنانچه پدر به وظيفه شرعى خود عمل نمايد و در آنان اثر نكند پدر ، گناهكار نيست .
س 21 - مدت چند سال است در تهران رسم شده كه بانوان ، در مجالس ترحيم ، در مساجد ، شركت مىكنند و بعضى از زنها عادت زنانگى دارند و در اثر جهل به مسأله ، با همان حال ، به مسجد مىروند و گاهى پس از ختم مجلس ، مشاهده مىشود كه فرش مسجد ، نجس شده است اكنون نظر مباركتان را مرقوم فرمائيد .
ج - رفتن جنب و حائض و نفساء در مساجد ، به غير عنوان عبور ، حرام است و در مسجد الحرام و مسجد حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم در مدينه منوره ورود ، بطور مطلق بر آنها حرام است و بر كسانى كه مطلع هستند نهى از اين منكر ، مانند ساير منكرات ، واجب است ولى اگر در مساجد جائى است كه معبد نمىباشد مانند اين كه محلى را براى اقامه مجالس فاتحه وقف كرده باشند رفتن آنها در آنجا اشكالى ندارد .
س 22 - زنى كه شوهرش نماز نمىخواند و وجوه شرعيه ، نمىدهد و بر اثر نزاع چند جاى سرش بدست شوهر شكسته شده آيا بايد از شوهر ، طلاق بگيرد يا نه ؟

519

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 519
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست