responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 548


شرعى بوده و در غير قرشى اتمام پنجاه سال قمرى شرعى است ، و همچنين بعضى نبطى را نيز به قرشى ملحق كرده اند كه اين قول موجه است .
( مسأله 1691 ) : قرشى به كسى گفته مىشود كه نسبت وى به نضر بن كنانه برسد و حصول نسبت از طرف پدر و مادر و يا از طرف پدر به تنهائى مى باشد و ليكن حصول نسبت از طرف مادر به تنهائى كفايت نمى كند [1] .
( مسأله 1692 ) : اگر قرشى بودن زن مشتبه شود ، آن زن ملحق به غير قرشى مىشود [2] .
( مسأله 1693 ) : حداكثر زمان حيض ده روز است همانگونه كه حد اقل زمان بين دو حيض نيز ده روز است ولى مدت حيض نمى تواند كمتر از سه روز [3] باشد پس هرگاه زن يك روز يا دو روز خون ببيند آن خون حيض نخواهد بود .
( مسأله 1694 ) : صاحب عادت به زنى گفته مىشود كه در دو ماه متوالى دو مرتبه خون ببيند [4] و مدت و زمان هر دو مرتبه مساوى باشد كه چنين زنى را صاحب عادت وقتيه و عدديه نامند .
( مسأله 1695 ) : اگر در دو ماه متوالى تنها مدت خون ديدن مساوى باشد چنين عادتى را عادت عدديه گويند ، مثل اينكه زن پنج روز اول ماه اول و



[1] محمد باقر شيرازى : در مسائل زنان كفايت انتساب از طرف مادر اگر اقوى نباشد بسيار قوى است .
[2] محمد باقر شيرازى : حكم به عدم قرشيت محل اشكال است و تفصيل آن در رساله آثار تازه پديد است .
[3] محقق خراسانى - محمد باقر شيرازى : در كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز در صورت قطع به حيض بودن خون ، بايد احتياط را رعايت كند .
[4] محمد باقر شيرازى : حصول عادت به دو مرتبه خون ديدن مشكل است .

548

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 548
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست