نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 358
بردارد و يا سهوا يا خطأ به ركوع برود ، بايد برگردد و به امام ملحق شود [1] و اگر عمدا برنگردد ، احوط [2] اعاده نماز است البته اگر امام به او نرسد و اگر به مجرد اطلاع ، امام به او رسيد ، بر او چيزى نيست و نمازش صحيح است . ( مسأله 1117 ) : كسى كه پيش از ركوع ، امام را درك كند مىتواند درك جماعت و فضيلت آن را بنمايد ، پس در اين صورت بايد تكبيرة الاحرام بگويد و آن ركعت را ركعت اول از نماز خود محسوب كند و همچنين است اگر ركوع امام را دريابد كه در اين صورت نيز نماز جماعت و فضيلت آن را دريافته است بلكه اگر امام را در ركوع و بعد از گفتن ذكر درك نمايد نماز جماعت را نيز ادراك نموده است و در جميع صور مذكور بايد دو تكبير بگويد كه تكبير اول را تكبير واجب به قصد تكبيرة الاحرام قرار دهد و تكبير دوم را مستحب و به قصد تكبير ركوع قرار دهد ولى اگر بترسد كه به ركوع نرسد بايد تكبيرة الاحرام را بگويد و تكبير ركوع را ترك كند . ( مسأله 1118 ) : اگر مأموم امام را در حال ركوع دريابد و بترسد كه اگر به صف برسد امام سر از ركوع بردارد ، بايد در آن مكانى كه هست تكبيرة الاحرام بگويد و به ركوع برود و در حال ركوع و يا بعد از ركوع به صف ملحق شود [3] و بهتر آن است كه در اين صورت گام بر ندارد بلكه پاى خود را بكشد
[1] محمد كاظم طباطبائى : و زيادى ركن در اينجا مغتفر است پس اعاده نماز واجب نيست اگر چه احوط است . [2] محمد كاظم طباطبائى : ليكن اقوى عدم وجوب است . [3] شيخ انصارى : به شرط آنكه در آن مكان مانعى براى اقتدا نباشد مانند بعد يا دورى ( * 1 ) و حايل و بلندى = . ( * 1 ) محقق خراسانى - محمد باقر شيرازى : اقوى آن است كه در اينجا دورى مانع نيست .
358
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 358