نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 357
واجب نيست و همچنين موافق بودن در نوع و صنف نماز آنها نيز واجب نيست ، مگر اقتداء كسى كه نماز فريضه را مى خواند به كسى كه نماز يوميه را استحبابا بجا مى آورد ، كه جايز است ، مانند اقتدا كردن كسى كه نماز يوميه خود را به كسى كه نماز خود را مكرر مى خواند ، و اقتداى نافله گزار به فريضه گزار مانند اقتدا كردن طفل است به شخص بالغ ، و يا نافله گزار به نافله گزار مثل اقتدا در نماز عيدين با جمع نبودن شرايط مى باشد و همچنين است در نماز استسقاء . ( مسأله 1114 ) : متابعت كردن مأموم از امام در افعال به صورتى كه پيش از امام هيچ فعلى را بجا نياورد ، واجب است ، بلكه احوط مؤخر بودن مأموم در افعال از امام است ، و در اقوال نيز در غير از تكبيرة الاحرام ، بنا بر مشهور متابعت واجب نيست و ليكن احوط [1] متابعت است . ( مسأله 1115 ) : مأموم بايد تكبيرة الاحرام را بعد از امام بگويد [2] و اگر امام بعد از تكبيرة الاحرام ، تكبيرة الاحرام ديگرى بگويد و مأموم به تكبيرة الاحرام اول داخل نماز شده باشد بايد به نماز فرادى عدول نمايد . ( مسأله 1116 ) : اگر مأموم پيش از امام سر از ركوع و يا سجده
[1] شيخ انصارى - محمد باقر شيرازى : رعايت اين احتياط در آنچه بداند كه امام هنوز بجا نياورده است و يا مظنه به آن داشته باشد يا بسيار خوب است و اين احتياط ترك نشود ( * 1 ) . [2] شيخ انصارى - محمد باقر شيرازى : و همچنين است حكم در سلام نماز ( * 2 ) مگر آنكه نيت فرادى كند . ( * 1 ) محقق خراسانى : ترك اين احتياط اشكالى ندارد . ( * 2 ) محقق خراسانى : بنابر احتياط .
357
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 357