نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 16
كند [1] بلكه بايد اخذ از مجتهد جامع الشرايط كند . ( مسأله 25 ) : هرگاه شخص با قدرت بر تقليد مجتهد حى ، بر تقليد ميت بدون تقليد مجتهد حى اعلم باقى باشد و عبادت كند ، عبادتش باطل است [2] . ( مسأله 26 ) : اگر كسى از غير اعلم با علم به مطابق بودن با اعلم يا عدم علم به مخالف بودن آنها [3] ، تقليد كرد و بعد مخالفت آنها معلوم شد ، واجب است كه عدول به اعلم نمايد ، و احوط اعاده اعمال گذشته است [4] . ( مسأله 27 ) : اگر شخص در مسأله رجوع به غير اعلم ، تقليد اعلم كرد تقليد او جايز است [5] ، و تقليد او تقليد اعلم است [6] . ( مسأله 28 ) : نايب و قيمى كه از سوى مجتهد ولايت طفل و يا وقف و
[1] محمد باقر شيرازى : اگر منظور از عقل ، عقل فردى و مورد اختلاف بين عقلا باشد ، در اين صورت عقل حجت نيست ، و اما اگر مراد عقل مورد اتفاق عقلا باشد حجت است ، و اقسام و مراتبى دارد كه تفصيلا در محل خود بحث خواهد شد . [2] ميرزاى شيرازى - محمد كاظم طباطبائى : حكم عمل اين شخص حكم عمل شخص بى تقليد است . محمد باقر شيرازى : تفصيل اين مطلب در مسأله بقاء بر تقليد گذشت . [3] محمد باقر شيرازى : عدم علم به مخالفت كافى نيست ، بلكه علم به عدم مخالفت در تقليد اعلم لازم است ، همانطور كه گذشت . [4] محمد كاظم طباطبائى - محمد باقر شيرازى : با فرض آنكه اعلم باطل بداند . [5] محمد كاظم طباطبائى : محل اشكال است . [6] : محمد باقر شيرازى : تقليد اعلم شرعا و عقلا واجب است و وجوب آن قابل تغيير نيست ، اگر چه خود اعلم قائل به عدم وجوب آن باشد و توضيح و تفصيل آن در محل خود ذكر گرديده است .
16
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 16