نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 146
دست و در ماسح كه عبارت از باطن دو كف باشد ، به تمام آن دو مسح نمودن معتبر نيست ، هر چند احوط است ، و لازم است از اطراف حدود هر يك از اعضاى تيمم به جهت يقين به حصول مقدار واجب مقدارى را اضافه نمايد . ( مسأله 432 ) : در تيمم قصد قربت واجب است و احوط [1] تعيين وجوب يا ندب ( استحباب ) و استباحه عمل است بطورى كه در وضو گذشت . ( مسأله 433 ) : در مورد رفع حدث بسبب تيمم ، قصد اين مطلب در هنگام تيمم خلاف احتياط است بلكه معقول نيست و احوط تعيين بدليت از وضو يا غسل است ، و اما اگر تيمم بدل از وضو و غسل ، هر دو به ذمه مكلف باشد لازم است تعيين نمايد كه تيمم بدل از وضو مىكند يا بدل از غسل [2] . ( مسأله 434 ) : احوط [3] اين است كه در هنگام تيمم به اين طريق نيت نمايد كه : تيمم مى كنم به جهت مباح شدن نماز ، بدل از وضو يا غسل از جهت آنكه واجب است يا مستحب ، قربة إلى الله . ( مسأله 435 ) : در تعداد زدن دست بر زمين اختلاف است ، و اظهر كفايت نمودن يك مرتبه است ، چه تيمم بدل از غسل باشد و چه بدل از وضو ، هر چند احوط جمع نمودن ميان يك مرتبه زدن و دو مرتبه زدن است خصوصا در تيمم بدل از غسل [4] .
[1] محمد باقر شيرازى : مراعات اين احتياط لازم نيست . [2] محمد باقر شيرازى : لزوم تعيين معلوم نيست بلكه صحت اتيان دو تيمم به قصد امر اللهى بعيد نيست اگر چه احوط همان تعيين است . [3] محمد باقر شيرازى : مراعات اين احتياط لازم نيست بلكه حسن هم ندارد . [4] ميرزاى شيرازى - محمد باقر شيرازى : در غسل و در وضو دو دفعه زدن را ترك ننمايد با يك دفعه زدن و به عبارت ديگر ترك احتياط به جمع ننمايند .
146
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 146