نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 128
كه محاذى هر يك از دو طرف راست و چپ بدن است را بايد داخل در آن طرف نمود و بلكه مقدارى بيشتر از آن مقدار محاذى را نيز بايد داخل در هر طرف نمود . ( مسأله 366 ) : موالات در غسل ترتيبى لازم و ضرورى نيست و ليكن در غسل استحاضه احوط رعايت موالات است هرگاه غسل پيش از سلامتى از مرض استحاضه باشد و اگر بعد از سلامتى باشد بى اشكال بودن آن ، معتبر نيست و همچنين است درباره سلس البول و مبطون . ( مسأله 367 ) : در غسل ترتيبى اگر مقدارى از بدن بماند و شسته نشود بايد آن را بشويد و در اين صورت اعاده لازم نيست ، و ليكن اگر در سر باشد بايد بعد از شستن آن طرف راست و طرف چپ بدن را نيز بشويد و اگر در طرف راست بدن باشد [1] بايد بعد از آن طرف چپ را نيز بشويند و اما اگر در طرف چپ بدن باشد فقط بايد مقدار باقى مانده را شسته و لازم نيست چيز ديگرى از بدن خود را بشويد . ( مسأله 368 ) : نيت در غسل ترتيبى بايد مقارن شستن سر و گردن باشد و اگر شك در عضوى از اعضاى غسل نمود ، و شك بعد از تمام شدن غسل باشد هر چند شخص از محل خود حركت نكرده باشد ، بايد به آن التفات نكند و اگر قبل از تمام شدن غسل است [2] بايد آن را انجام دهد [3] و در صورتى كه
[1] محمد باقر شيرازى : بنابر احتياط . [2] ميرزاى شيرازى - محمد كاظم طباطبائى - محمد باقر شيرازى : اگر شك در جزء اخير باشد احوط در حركت نكردن از مقام خود بگونهاى است كه در وضو گذشت . [3] محمد كاظم طباطبائى : اقوى عدم الحاق حكم وضو است در غسل پس حكم او همانند ساير عبادات است اگر بعد از دخول در جزء بعد در عملى از آن شك كند بايد اعتنا نكند .
128
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 128