responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 127


الحصول بودن آن و بين آنى الحصول بودن آن اختلاف است و اما معنى تدريجى الحصول آن است كه ابتداى غسل ، رسيدن اولين جزء از بدن به آب باشد و انتهاى آن داخل شدن آخرين جزء از بدن [1] در آب باشد ، و معنى آنى الحصول آن است كه تحقق غسل زمانى است كه آخرين جزء بدن در آب فرو رود ، كه قول دوم [2] خالى از رجحان نيست [3] هر چند احوط در غسل ارتماسى جمع ميان هر دو معنا در نيت است و اگر شخص وجوب هر يك از دو معنى را ندانست و غسل كرد غسلش صحيح است .
( مسأله 363 ) : در غسل ترتيبى در رعايت ترتيب مذكور بين اعضاى غسل ، فرقى بين عالم به مسأله و جاهل به آن نيست .
( مسأله 364 ) : در غسل ترتيبى ، ترتيب ميان اعضاى غسل شرط است نه ميان اجزاى اعضاى غسل .
( مسأله 365 ) : احوط در غسل ترتيبى شستن ناف و عورت با طرف راست و طرف چپ بدن است و همچنين با هر يك از دو طرف راست و چپ بايد مقدارى زيادتر از نهايات را شست تا يقين به شسته شدن مقدار واجب حاصل شود ، بطوريكه مقدارى از بدن را با گردن بشويند و نيز مقدارى از طرف چپ را با طرف راست و مقدارى از طرف راست را با طرف چپ بشويند ، چنانچه مقدارى از گردن



[1] شيخ انصارى - محمد كاظم طباطبائى - محمد باقر شيرازى : به شرط آنكه جزء سابق از آب بيرون نيايد و يا مانعى از فرو رفتن در آب نداشته باشد به اينكه بطور مثال در گل فرو رفته باشد و يا چيزى حايل شده باشد .
[2] محمد كاظم طباطبائى : اقوى صحت هر دو شكل است پس به هر صورت كه نيت كند صحيح است و اگر تعيين هم نكند صحيح است .
[3] شيخ انصارى : بلكه ارجح قول مشهور كه قول اول است ، مى باشد .

127

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 127
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست