responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري    جلد : 1  صفحه : 156


بر خيزد و نمازش را تمام كند .
مسأله 598 - جايز نيست عمدا تقديم افعال نماز خود را از افعال نماز امام ، چنانچه جايز نيست تأخير افعال نماز خود را از افعال نماز امام عمدا به تأخير فاحش و اگر عمدا چنين كرد گنه كار است و نماز جماعت كردن او صحيح است [1] و احوط نيت انفراد است و احوط [2] از آن اعاده نماز است و اگر سهوا چنين كند مثل آن كه پيش از امام به ركوع رود ، مثلا اگر ممكن باشد يك مرتبه ذكر واجب ركوع را بگويد و الَّا يك سبحان الله بگويد احتياطا ، و راست شود و با امام ركوع رود و ذكر واجب ركوع را بگويد ، نمازش صحيح است هر چند احوط اعاده نماز است در صورتى كه پيش از امام از ركوع سهوا راست شد و متابعت كرد و هر گاه تا رفت بر گردد و متابعت كند ، امام به او رسيد ، ضرر ندارد و اما اگر عمدا بماند و متابعت نكند گنه كار است و اقوى صحت و احوط اعاده نماز است .
مسأله 599 - متابعت در اقوال واجب نيست ، مگر آن كه بشنود [3] صوت امام را كه احتياط [4] متابعت كردن است و اما اگر سهوا چيزى از تشهد پيش افتاد همان را به قصد قربت اعاده كند .
مسأله 600 - واجب است تكبيرة الاحرام را بعد از امام بگويد و همچنين است سلام [5] واجب و اما هر گاه سلام را عمدا پيش از امام بگويد ، احتياطا نماز را اعاده كند [6] مگر آن كه قصد فرادى كند و بگويد و اگر سهوا پيشتر بگويد احتياطا بعد از



[1] - ( ميرزا ) در بقاى اقتدا با تقدّم عمدى مطلقا و تأخر فاحش اشكال است و احوط انفراد است ، چنانچه مذكور است در متن .
[2] ( نجفى ) ترك اين دو احتياط را ننمايد .
[3] ( ميرزا ) اختصاص به شنيدن ندارد بلكه از هر طريق كه علم به اقوال امام داشته باشد ، متابعت احوط است .
[4] ( يزدى ) لكن واجب نيست .
[5] ( يزدى ) وجوب بعديّت در سلام معلوم نيست و در احتياط مذكور هيچ يك واجب نيست .
[6] ( خراسانى ) محتاج به اعاده نيست .

156

نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري    جلد : 1  صفحه : 156
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست