responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري    جلد : 1  صفحه : 102


مسأله 349 - هر گاه جاهل مقصر هر سه سلام را به قصد واجب گفت ، احوط [1] اين است كه نمازش را اعاده كند هر گاه سه سلام را داد و تعيين واجب را نكرد ضرر ندارد .
مسأله 350 - هر گاه در حال تشهد يا ذكر يا قرائت دست يا انگشتهاى پا را مثلا حركت دهد ضرر ندارد و احوط ترك است .
مسأله 351 - نماز ميّت هر گاه دعاى مستحبّش غلط خوانده شود جهلا ، به قسمى كه به كلام [2] آدميّين نرسد يا بعض آن را نخواند ضرر ندارد يعنى باطل نمىشود .
مسأله 352 - حمل نجاست در دهان هم مثل ظاهر است از روى عمد و احوط [3] اعاده نماز است نه از روى سهو [4] و نسيان ، اما اگر از خود باطن باشد مثل خون دهان ضرر ندارد .
مسأله 353 - حمل اجزاى حرام گوشت و ميتهء نجس عمدا ، نماز باطل است بنا بر احتياط و سهوا [5] ضرر ندارد .
مسأله 354 - زن در نماز محاذى مرد يا پيش از مرد باشد كه نمازش مقارن بسته شود ، اگر چه محرم هم باشد ، احتياط [6] ترك است و هر گاه حجابى در ميان باشد كه در هيچ حالت يكديگر را نبينند يا ده ذراع از هم دور باشند ضرر ندارد .
مسأله 355 - هر گاه شخص در بين نماز فهميد كه سلام نماز سابق را نداده ، آن نماز



[1] - ( خراسانى ) مراعات اين احتياط لازم نيست . ( يزدى ) ليكن واجب نيست .
[2] ( يزدى ) بلكه اگر برسد هم ، ما دام كه صورت نماز محفوظ باشد ضرر ندارد بلكه بطلان با تكلم عمدى هم معلوم نيست ، اگر چه احوط است .
[3] ( يزدى ) محمول كه به قدر ساتر عورت نباشد ضرر ندارد و لو عمدا .
[4] ( ميرزا - يزدى ) احوط اجراى حكم لباس است بر محمول .
[5] ( ميرزا ) حكم محمول نجس گذشت [ حاشيهء مسألهء قبل ] . ( خراسانى ) بل على الاقوى در اجزاى حرام گوشت .
[6] ( خراسانى ) مراعات اين احتياط لازم نيست . ( يزدى ) لكن واجب نيست .

102

نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري    جلد : 1  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست