responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 78


< فهرس الموضوعات > 141 . شرطيت عدالت ووثوق در امام جماعت < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 142 . بودن قرآن پشت سر نمازگزار < / فهرس الموضوعات > عموم از آن اخبار ، مثل خبر اول ، چون ظاهر آن اين است كه منع آن حضرت از نافله در شهر رمضان به لسان اعم بوده است . ومع ذلك دليلى از براى جواز نيست الا اطلاقات أخبار استحباب جماعت ، و تمسك به آنها مشكل است از جهت اين كه در مقام بيان عموم نيستند . و ايضا منصرف به معهود مىباشند ، يا اين كه مقيدند به ادله متقدمه . و الا بعض اخبار داله بر جواز جماعت در مطلق نافله ، و التزام به آن بعيد ، و تخصيص به مثل غدير دليل ندارد ، با اين كه معارضه نمىكنند با أخبار متقدمه . و ممكن است حمل اينها بر تقيه ألا ما ارسله الحلبى 1 و آن ضعيف است به ارسال ، با اين كه ممكن است استفاده كرده باشد از خبرى كه دلالت ندارد ، پس تمسك به آن مشكل است ، و الا دعوى اين كه عيد است و جماعت در عيد جايز است ، ضعف اين ظاهر است . وبالجمله وجهى از براى جواز نيست . و قاعده تسامح نيز جارى نيست ، چون احتمال حرمت مىرود . واحياء عيد غدير ممكن است به عمل به ساير وظائف آن از قبيل اطعام نحو آن . ( والله العالم ) .
< / السؤال = 3290 > < السؤال = 3418 > < السؤال = 3432 > سؤال 141 : در امام جماعت عدالت لازم است ، يا آن كه وثوق كفايت مىكند ؟ بر تقدير كفايت ، معنى وثوق را مبين فرمائيد !
جواب : لازم است عدالت ، كه آن ملكه راسخه اجتناب از معاصى است ، يا استقامت فعليه اگر چه هنوز به حد ملكه نرسيده باشد على وجه ، اگر چه اعتبار ملكه احوط است . و وثوق ، در صحت امامت كافى نيست . بلى ، در طريق ثبوت عدالت كفايت مىكند وثوق . و لازم نيست علم به حصول آن و نه بينه شرعيه ، بلكه وثوق به حصول آن هم كافى است . و معنى وثوق ، اطمينان به حصول شئ است مثل اين كه در اين مقام اطمينان داشته باشد به اين كه اين شخص داراى ملكه عدالت است از روى شياع ، يا معاشرت ، يا نحو اين دو ، وقوله صلى الله عليه وآله " صل خلف من تثق به " 2 معناه من تثق وتطمئن بعد الته .
< / السؤال = 3432 > < / السؤال = 3418 > < السؤال = 2422 > سؤال 142 : صلاة جماعت امام در جائى باشد كه بعض از مأمومين در حال صلاة استدبار به قرآن مىكند مثلا ، آيا بر تقدير حرمت آن ، صلاة امام صحيح است ، يا نه ؟ وهكذا


1 . الكافى في الفقه ، ص 160 . 2 . عين اين عبارت در كتب اربعة و وسائل الشيعه نيست . بلى ، در روايات آمده است : لا تصل الا خلف من تثق بدينه . كافى ج 2 ، 374 ، تهذيب الاحكام ج 3 ، ص 266 ، وسائل الشيعة . ج 5 ، ص 389 .

78

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست