responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 52


< فهرس الموضوعات > شك در سجده سهو در حال تشهد 84 . كيفيت سجده سهو < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 85 . حكم كثير الشك در أفعال وركعات نماز < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > عدم لزوم تذكر به نيت در همه حالات نماز 86 . احكام شك در ركعات < / فهرس الموضوعات > بعد الفراغ نيست .
< / السؤال = 3816 > < / السؤال = 3699 > < السؤال = 3708 > سؤال 84 : قبل از تشهد سجده سهو " الحمد لله " يا " بسم الله و بالله " گفتن جايز است ، يا نه ؟
جواب : بدون قصد خصوصيت ضرر ندارد .
< / السؤال = 3708 > < السؤال = 3713 > < السؤال = 3721 > سؤال 85 : كسى كه كثير السهو ، يا كثير الشك مىباشد به اين طور كه در اثناى قرائت و سائر اقوال صلاة غالبا برايش غفلت حاصل مىشود كه از چه ركعت است مثلا ، يا از چه نماز است ، ونحو اينها ، و اين به اندك التفاتى رفع مىشود - مثل شك مستقر نيست و ظاهر اين است كه از وسوسه باشد - چنين كسى اگر اعتنا نكند به اين گونه غفلات و نمازش را تمام نمايد ، ضرر دارد ؟ و بايد هر ذكر ، يا فعلى كه از روى غفلت مذكوره صادر شده اعاده نمايد ؟ و اگر در اثنا ملتفت شد بايد تأمل نمايد تا متذكر شود كه چه ركعت و چه نماز است و ( حال ( آن كه اين موجب حرج است ) يا نه ؟
جواب : غفلت مذكوره ، مضر نيست . و اعاده ، لازم نيست . و واجب نيست دانستن اين كه كدام ركعت و كدام نماز است در جميع حالات ، مادام كه صدق شك در ركعات نكند ، و از اول به نيت صحيحه داخل در نماز شده باشد ، و ممكن الاستعلام باشد كه چه نماز بوده ، و بر نيت همان نماز باقى باشد به معنى اين كه نيت خلاف نكند . ولهذا صحيح است كه به حصى ونحو آن حفظ ركعات كند و حال آن كه در حال قيام مثلا نمىداند كدام ركعت است . حاصل اين كه متذكر بودن اصل نماز و ركعات آن در جميع حالات ، لازم نيست . بلكه اگر از اول تا آخر غافل باشد و لكن جورى باشد كه به أدنى التفات مىفهمد و هر فعلى را در محل خود به قاعده بجاى آورده باشد ، صحيح است .
< / السؤال = 3721 > < / السؤال = 3713 > < السؤال = 3599 > سؤال 86 : اذا علم بعد الصلاة انه تردد في الصلاة بين الاثنين والثلاث وأتمها باتيان ركعة واحدة اخرى ، و ما يدرى الان أنه كان ظانا بالثلاث فبنى عليها وأتم ، او كان شاكا وبنى واتم فعليه صلاة الاحتياط ، فما حكمه ؟
جواب : الظاهر ، عدم وجوب شى عليه . نعم ، لو علم انه كان شاكا و ما يدرى أنه حصل له الظن فبنى على الثلاث ، او بقى على الشك فتجب عليه صلاة الاحتياط ، يمكن أن يقال في هذه الصورة : الاصل ، عدم حصول الظن . فتجب عليه صلاة الاحتياط . هذا اذا لم يعلم استقرار الشك

52

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست