نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي جلد : 1 صفحه : 51
< فهرس الموضوعات > مقدار واجب از تسبيحات أربعة 82 . قصد وجوب تعييني در واجب تخييري < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > قصد وجب اخفات سهوا 83 . شك در أفعال نماز < / فهرس الموضوعات > جواب : اعاده تسبيحات لازم نيست ، اگر چه احوط ، احد الامرين است . و سجده سهو ، لازم نيست . بلى ، اگر اعاده را واجب دانستيم بايد سجده سهو نيز بكند ، از جهت صدق زياده بر اين تقدير . ولا يخفى اين كه لازم وجوب اعاده اين است كه اگر متذكر نشود تا بعد از ركوع ، داخل باشد در عنوان نقيصه و زياده ، هر دو به اعتبار اين كه آنچه واجب بوده كه حمد ، يا تسبيح بر وجه عمد باشد به عمل نيامده ، و آنچه به عمل آمده ، زياده محسوب شده ، پس بايد دو سجده از براى زياده ، و دو سجده از براى نقيصه بكند . وهو كما ترى . والاقوى أن مقتضى التخيير ، كفاية الاتيان بكل منهما من غير حاجة الى قصده بالخصوص . فما وقع منه في الخارج ، كان هو المامور به . وان كان بانيا من اول الصلاة ، او قبل الشروع فيها ، أن يأتى بالاخر . لكن هذا كله اذا كان الاتيان بالاخر على وجه السهو . كما هو المفروض في السؤال . وأما اذا نوى الاتيان باحدهما فسبق لسانه الى الاخر ، ففى الاكتفاء به اشكال . والاحوط ، حينئذ الاعاده . وليس عليه سجدتا السهو في هذه الصورة . لان سبق اللسان لا يعد من السهو . و اقوى در تسبيحات ، كفايت يك دفعه است . وإن كان الاحوط ، الثلاث . < / السؤال = 2805 > < السؤال = 2793 > سؤال 82 : در واجب تخييرى اگر شخص از روى غفلت ، يا جهل قصد تعيين نمايد ضرر دارد ، يا نه ؟ و در قرائت كه شخص قضا مىنمايد هميشه نماز ظهر را به اخفات قضا مىنمايد به اعتقاد وجوب آن ، غافل از اين كه من جملهء ظهر ، روز جمعه است و اخفات واجب نيست ، چه صورت دارد ؟ جواب : در هر دو مسأله ، عمل صحيح است . و اعتقاد مذكور چون از روى غفلت است ، ضرر ندارد . < / السؤال = 2793 > < السؤال = 3699 > < السؤال = 3816 > سؤال 83 : مصلى در حال تشهد شك نمايد كه آيا اين تشهد نماز است يا تشهد سجده سهوى كه بنا داشت إتيان نمايد ، و هم چنين اگر در حال سجده ، شك نمايد كه آيا سجده نماز است يا سجده سهو ، چه صورت دارد ؟ و اگر در حال تعقيب ، شك كند كه آيا سجده سهوى كه بر او لازم بود ، بجا آورده ، يا نه ، شك بعد الفراغ است ، يا نه ؟ جواب : بنا را بر اين گذارد كه تشهد ، يا سجده نماز است و نماز را تمام كند و بعد سجده سهو را بجا آورد . و اگر در حال تعقيب شك كند در سجده سهو ، كه كرده است ، يا نه ، شك
51
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي جلد : 1 صفحه : 51