responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 278


< فهرس الموضوعات > 442 . احكام قرض < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > امنيت اقليت هاى ديني موجود در إيران 443 . احكام قرض < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 444 . تأخير در پرداخت بدهى < / فهرس الموضوعات > برات را به يكى از ملت خارجه عيسوى مىفروشد و پول برات مىگيرد . بعد برات ، نكول مىشود .
آيا زيد مديون شخص عيسوى است ، يا طلبكار أولى است ؟
وزيد علم يقين دارد كه طلبكارش پول را از ملت خارجه گرفته و پس نداده و به موجب قانون تجارتى ، دينارى به شخص عيسوى پس نداده ، از براى زيد مديون هم ممكن نيست كه در صدد تحقيق اين مطلب بر آيد . چون هر دو در مملكت بعيده هستند . تكليف اين مقروض كه امروز مستطيع شده . شرعا چيست ؟
جواب : در صورت مفروضه مديون طلبكار ، أولى است . خواه آن طلبكار پول عيسوى را رد كند يا نكند .
< / السؤال = 10557 > < السؤال = 5197 > < السؤال = 10541 > سؤال 442 : زيدى مديون مسلم و شخص عيسوى است . اگر پولى و استطاعتى بهم رساند ، آيا بايد اول قرض مسلم را ادا كند يا قرض كافر را ؟
اموال ملت خارجه كه در ايران هستند و مطيع نيستند ، [ مىشود ] ضبط كرد يا نه ؟
جواب : مخير است به هر يك مىخواهد بدهد . و بهتر تقسيم است ميان ايشان بالنسبة ، و اهل ملت خارجه كه در ايران مىباشند ، چون در امان سلطان اسلام هستند ، مال ايشان محترم است . و حلال نيست بر مسلمين هر چند مطيع نباشند .
< / السؤال = 10541 > < / السؤال = 5197 > < السؤال = 9396 > سؤال 443 : زيدى قادر است قرض خود را بدهد ، آيا مىتواند با دائن به مصالحه بگذارند ؟ مثلا پنجاه تومان را ده تومان بدهد و مصالحه و صيغه شرعى جارى نمايد ؟
جواب : هر گاه طلبكار بداند كه قادر است ، ومعذلك مصالحه كند به اقل ، ضرر ندارد .
و هر گاه نداند وزيد وانمود كند كه قادر نيست ، يا دين را انكار كند ، پس طلبكار راضى به مصالحه شود ، ذمه او فارغ نمىشود و مشغول مىماند .
< / السؤال = 9396 > < السؤال = 5436 > سؤال 444 : زيدى كه مقروض مملكت بعيده است ، استطاعتى بهم رسانيده ، قرض او در بلاد بعيده است و معلوم معين نيست . آيا مىتواند به سفر بيت الله و به سفر زيارت كه در راه مسافرت او واقع مىشود ، مشرف شود و بعد برود به بلاد بعيده كه مقصود او است و طلبكاران خود را پيدا كند و خود را برىء الذمه نمايد يا خير ؟ و كدام أولى است ؟ آنچه حكم خدا و رسول است بفرمائيد .

278

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 278
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست