responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 24


لكن آن را به قصد يكى از غايات مستحبه آوردن مانعى ندارد . و در اين حال ، نيت ندب وصفى نمىكند ، بلكه نيت مىكند ندب غائى را ، يا جهت ندب را ، يا قربت مطلقه را ، و بعد از اتيان آن به يكى از اين وجوه صحيحا ، اگر خواسته باشد با آن نماز كند مىتواند ، بلكه اگر آن غايب مستحبه را به عمل نياورد و اقتصار كند بر غايت واجبه كه نماز باشد هم ، ضرر ندارد ، مثلا وضو مىگيرد به قصد قرائت قران ، لكونه مامورا به ندبا ثم با آن قرائت نمىكند بلكه نماز مىكند .
< / السؤال = 1022 > < / السؤال = 880 > < السؤال = 3135 > < السؤال = 11985 > سؤال 42 : هر گاه نذر كند كه نماز صبح فردا را با وضوى جامع جميع مستحبات بجاى آورد ، سپس نسيان كرده وضوى غير جامع بسازد و مشغول نماز باشد ملتفت شود ، يا قبل از شروع در آن ، چه كند ؟ و هم چنين هر گاه بعد از نماز ملتفت شود ؟
جواب : اما هر گاه بعد از نماز ملتفت شود ، پس نماز صحيح است و چيزى بر او نيست . و اگر قبل از شروع در نماز ملتفت شود بعيد نيست وجوب ابطال و سر گرفتن آن به نحوى كه نذر كرده ، چون وفاى به نذر واجب است و آن ممكن است . و اما هر گاه بعد از شروع در نماز باشد محتمل است وجوب مضى به همان وضو ، چون ابطال نماز حرام است . و محتمل است وجوب ابطال ، مقدمة للعمل بالنذر ، چون كه عمده دليل ، بر حرمت ابطال نماز ، اجماع است ، و شمول آن ، مثل مقام را معلوم نيست ، و لذا جايز است ابطال در جمله اى از موارد ، مثل آن كه اتمام مستلزم ضرر مالى ، يا نحو آن باشد .
بلى ، اگر اطلاق ، دليل بر حرمت ابطال بود ، جواز آن مشكل بود ، زيرا كه وجوب وفاى به نذر در صورتى است كه مستلزم محرمى نباشد . و احتمال جواز بنابر اين كه حرمت ابطال از باب اجماع باشد ، از جهت دعواى عدم شمول دليل حرمت است ، نه از باب مقدم داشتن دليل وفاى نذر بر دليل حرمت ابطال .
از قبيل مقام است اين كه نذر كند كه در نماز صبح فردا مثلا سوره ( انا انزلناه ) بخواند و فراموش نمود . سوره توحيد خواند ، كه اگر بعد از نماز است نماز او صحيح است و عمل به نذر نشده ، بلكه محل آن فوت شده ، و كفاره هم لازم نيست . و اگر در اثناى نماز باشد بعد از خواندن توحيد تماما ، بنابر اين كه ابطال عمل مطلقا حرام باشد نيز چنين است . و اگر اجماع بر حرمت ، شامل مقام نباشد ، ممكن است ابطال نماز مقدمة للوفاء بالنذر . و هم چنين اگر در اثناى

24

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 24
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست